fredag 27 januari 2012

Snön blir kvar

Ja vintern verkar stanna i Småland. Vi har ca 15 cm snö och det är minusgrader. Snön blir ju kvar. Det är ju vackert och blir lite ljusare. Det känns lite lagom nu. Tyvärr så blir det inte ut med Ayla eller Tyra i helgen. Det blir för jobbigt för dem att hoppa runt i snön efter rådjur. Vi ser fram emot 1 oktober då det blir dags igen.

Idag blev det lite bilder då jag åkte in till staden och vetrinären med Tyra. Hon skulle hälso besiktigas för försäkringens skull. Jag har höjt värdet på henne då hon har mer meriter nu. Försäkringsbolaget kräver intyg på att hon är frisk.



När jag åkte hemåt spanade jag som vanligt. Långt borta såg jag 2 älgar. Hade mitt 28-135 objektiv med mig och inte mitt tele såklart. Ja, det hade nog inte hjälpt så mycket kanske då det var långt håll.



Den andra älgen stod en bra bit ifrån. Jag fick inte med huvudet på någon bild men detta är en vuxen. Kan vara ko med kalvarna jag fotograferade för ett tag sedan. Det är i samma område. Det är ju jakt ännu på älgkalvar så det kanske är en borta nu.

Lite snöbilder från min hemtrakt.








När jag kom hem så var ju våra fruktträd vackra med snö på varje gren.



Synd att det är mulet om dagarna och att bilderna inte blir så ljusa. Jag har valt att inte ändra dem. Det är så här det ser ut om dagarna nu.

5 kommentarer:

  1. Hei:) Takk for kommentaren. Flotte vinterbilder! Syns de var fine som de er. Liker at årstidene syns på bilderne som blir tatt. At om de blir fikset på, så blir det på en måte feil, og kanskje feil årstid?
    Og kul hund du har!

    Ønsker deg en fin fin helg:)

    SvaraRadera
  2. Roligt att höra att det är fler som alltid har kameran i berdskap. Håller med dig om att 28 -135 är lite knapert när älgar skymtar, men man kan ju inte alltid vara laddad till tänderna.

    Jag är inte så aktiv i min naturblogg. Ja du vet mörkt när man far på jobbet, mörkt då man kommer hem. Jag har givit mig själv en utmaning att ta en bild varje dag. För att öka min motivation öppnade jag en ny blogg, just för detta. Har du lust att titta är adressen:

    http://britasvarjedag.blogspot.com/.

    Ha en bra helg/brita

    SvaraRadera
  3. Tyra's face is priceless. Och vilka underbara sno bilder. Vi har fortfarande ingen sno har med det regnade i alla fall sa man far vara glad at det.

    SvaraRadera
  4. fina vinter bilder och tyra är ju bara för söt :) fåglarna vänjer så nog med Tyra, dom har ju vant sig med mig mer eller mindre när jag sitter där ute :)

    Trevlig kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vi har 1,20 meter nu och det är riktigt jobbigt att ta av sig skidorna då man skall smyga sig på en fågel! Vilken härlig bild på Tyra, hon ser så bedrövad ut. Tänker på Lady och Lufsen då jag ser bilden =) Ha en fin kväll! Kramen!

    SvaraRadera