lördag 6 juli 2013

Lite av varje från veckan

Tyvärr blir det inte bloggande varje dag. Nu är det fina kvällar och man är ute så mycket man  kan. Sedan jobbar jag ännu och man får komma i säng så man orkar upp. Jag har semester först i augusti.
Men jag försöker läsa bloggar varje kväll.

Vovvarna mår bra och de njuter av de fina dagarna. Tur man har en stor tomt, 3 700 kvadratmeter som de kan springa i.

En morgon när jag åkte till mitt arbete så regnade det. Jag fick bromsa in på vägen då en rådjursget stod på vägen med sitt kid. Kidet halkade och ramlade mitt på vägen. Det gjorde som det skulle, kröp ihop och bara låg där. Jag fick upp min kamera och kunde få några bilder när det sprang efter mamma rådjur. Lite oskarp då regnet föll och jag fick ta bilderna mellan vindrutetorkarna.
Den var inte stor kan jag säga....de är födda mycket senare i år pga den vint
er vi haft.



En morgon på väg till arbetet så såg jag på en sjö jag åker förbi. Storlom med sin unge. Jag stannade ju såklart och tog bilder. Men det blev inga bra bilder...undrar vad som gick fel.
Det var lite halvmörkt, hade ISO 1000 så det skulle ju bli ok, men många bilder blev suddiga ändå.
Bästa bildern här.



En lien fågelunge tror jag...flugsnappare kanske? Tagit från trädgården.



Idag var vi och sköt lerduvor och på väg hem så såg vi en rovfågel. Hade ju med mig kameran och sambon stannade denna gången.....han brukar ju tycka jag är lite tokig att fotografera när vi är ute och åker.

Men detta var speciellt.....den var ju så stor!!! Jag såg direkt att detta var något jag inte sett innan.

Hoppade ur bilen och sprang på vägen för att få en bild där den cirklade bakom träden....
Visst är man tokig???

Jag fick några bilder innan den steg upp i skyn och avståndet blev stort. När jag kom hem och läst i min fågelbok och på Wikipedia så får jag till att det är en röd glada. Jag såg färgerna innan vi stannade....
Men den ska vara mer i Skåne, Blekinge och Halland. Någon som förirrat sig till Småland???

Vad säger ni??


                                             Tror att vänster vinge är skadad, eller???

                              
                                                               Kraftigt beskuren bild



Avslutar med en björktrast i ett av våra äppelträd ikväll. Det finns gott om dem hos oss.






 

26 kommentarer:

  1. oh, the tiny fawn is so cute! glad you were able to stop and photograph it before it rejoined its mom!

    the fieldfare is so beautiful. congrats on seeing the kite!

    SvaraRadera
  2. Flotte bilder.
    Så nydelig den lille rådyrkalven er.
    Flotte naturbilder.
    Kramis og god søndag fra karin

    SvaraRadera
  3. En rod glada har jag aldrig hort talas om, men om den bara finns i sodra Sverige sa kan jag forsta varfor. Nu undrar jag vad den heter pa engelska. Ser utsom en turkey buzzard eller turkey vulture som dom aven kallas. The kid ar ju helt sot.

    Har nu slutat lasa Outsider som var mycket bra och intressant att lasa om all som varit pa gang i Sverige under aren. Later aven om Underdog och nastan fardig med den. Det enda bra med att vara sjuk ar att man far tid att lasa. Kram, Inger

    SvaraRadera
  4. Hej! Det var ett skapligt hopplock av bilder. Jag hinner knappt plocka ihop ngt även om kameran alltid är med och bilder blir tagna.
    Lite fågelhjälp ska jag nog hinna med även om jag nyss är hemkommen efter en natt i skogen (04:00)!!
    Den lilla fågel är en vuxen Törnsångare, att den är vuxen ser man på det ngt ljusa ögat som den har.
    Rovfågel är mycket riktigt en Röd Glada och att vingarna inte ser riktigt bra ut beror på att den håller på att rugga så att den får nya fina fjädrar. Gladan är som du skriver mest i Skåne, Blekinge och Halland, men vi har även i Småland ett antal häckande par. Gladan ökar just nu i Sverige och sprider sig längre och längre norrut, så det är inte en så ovanlig syn numera. Ha en bra fortsättning på helgen. //Urban

    SvaraRadera
  5. Das kleine Kitz ist wirklich süss..
    ich bin die letzten Wochen auch auf der Suche nach einer Ricke mit Kitz aber leider noch kein Erfolg gehabt..
    Grüsse Frank

    SvaraRadera
  6. Ser att du haft en händelserik vecka. Tycker att första bilden är mycket fin och att regnet gör den mer stämningsfull.
    Kul att du fick se en Lom med unge. Lommarna här har inte visat sig på några veckor. Hoppas de återkommer med ungar.
    Kram, kram.
    M

    SvaraRadera
  7. Beautiful pictures, Raptor, do not see what it is.
    The first and last pictures are great.
    Regards, Irma

    SvaraRadera
  8. - Halloj i sommarvärmen.
    - Det händer mycket spännande på Höglandet.
    Hade varit kul att se dig springande på vägen, jagandes en Glada....
    - Fina bilder !
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  9. Beautiful images, the pictures always impress :) Regards

    SvaraRadera
  10. Har jag inte fel för mig har du väl fotograferat röd glada innan? Men mitt minne är inte det bästa, kanske jag blandar ihop din blogg med någon annans. I alla fall bra gjort att få en så stämningsfull bild på kidet. Tur det inte regnade så mycket att högsta torkarbladshastigheten måste vara påkopplad... Har försökt fotografera genom vindrutan och tycker mig märka att medan viss optik ger hyfsat resultat fungerar det inte alls med annat.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  11. Vilken lycka att ha med sig kameran till jobbet och kunna få fota kkidet....så härligt!
    Glada har jag sett här uppe hos oss ockås....bara en gång, men ändå....det var inte bara jag utan även sambon som såg den så det är inget fusk!
    Hoppas allt bra med er. Hade ju tänkt oss neråt Småland på semestern men vi stannar nog hemma...vår lille buse är vekrligen en buse....så han behöver få lära sig lite lugn först innan vi kan ta oss vidare med honom...men det kan ju bli en annan gång?!
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  12. Love the little fawn! Very cute! Nice shot of the Fieldfare, too! Glad to hear the pups are doing well.

    SvaraRadera
  13. DEn första bilden är jätte fint..ha en fin semester...

    SvaraRadera
  14. Så gulligt det lilla kidet :) Jag har inte sett några iår...Så kul att se gladan och storlommen,dessutom med en unge också:) Nu har jag tre nätter kvar, sen på fredag börjar min semester :))

    SvaraRadera
  15. Gladan blir mer och mer vanlig, så det är nog inte så konstigt om en och annan utvandrar till Småland nu. :-) Och jag tror inte den är skadad, utan snarare att den ruggar nu.

    Vilken sötnos, det lilla kidet!!! Man blir ju alldeles rörd av att bara se en sån på bild!! :-) Har sett ett tre-fyra stycken rådjur av honkön på sistone, men antingen har det enbart varit smaldjur eller också har de på ett eller annat vis förlorat sina kid. :-I Här i närområdet hade vi en get för några år sen som ett par år i rad hade tre kid - men hon finns inte kvar längre, och nu var det överhuvudtaget länge sen jag såg nåt rådjur här.

    Ha det gott!! Och den som spar, har ju sin semester kvar! ;-)

    Det är nästan lite onödigt varmt idag, om du frågar mej... <:-)

    SvaraRadera
  16. Så herlig å se slike dyrebilder:) Mange blinkskudd her!

    SvaraRadera
  17. Lindsjö,
    När du är sådana vackra platser och använd ditt goda sångare är min favorit och Björktrast också har en varm plats i mitt hjärta!
    BRT,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    SvaraRadera
  18. Som du skriver, blandad flora. Första bilden med kidet, så fint/Brita

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Underbar serie där det lilla rådjurskidet tar priset såklart. Man blir alltid så varm och glad när man träffar på dessa sötisar. Kul att du fick bild på den ruggande röda gladan, de har börjat att breda ut sig norr över. Jag har faktiskt sett dem här i Bohuslän ganska så frekvent.
    Ha en fin fortsättning på sommaren
    /Ingemar

    SvaraRadera
  20. Så gulligt litet rådjurskid!
    Jovisst är det en röd glada (red kite på engelska) och som flera skrivit tidigare så håller den på att öka i landet. Var nästan utrotningshotad på 70-talet. Vi ser ofta dem här hos oss.
    /Pia

    SvaraRadera
  21. You have nice holiday Majsan and you have to enjoy it too. You do not turn a blog every day because you do not have time for other things. I put even one in four or five days. So I can also react with others and do my job :-)

    SvaraRadera
  22. Hei:) Så koselig med rådyrkalven! Jeg har så liten datatid på sommeren, men du har virkelig tatt mange fine bilder av dyr og fugler så langt i sommer!
    Flott å være innom deg og se.

    Fortsatt riktig god sommer til deg:)

    SvaraRadera
  23. En glada har jag aldrig sett förut , jag bor nog för långt norrut men jag flinar då du skrev om att "fotojakten" på den , känner igen mig lite i det där :)) Helt underbar bild på kidet , man blir varm i bröstet då man ser sådana :) // Anita

    SvaraRadera
  24. Tausend dank für deinen Post.
    Er ist wunderbar.
    liebe Grüße von Sylvia

    SvaraRadera