måndag 23 september 2013

Nu kommer älgarna

Idag var det vackert höstväder med strålande sol och blå himmel. Man hinner inte vara så mycket hemma efter jobbet förrän det är mörkt. Det går fort nu tills det blir mörkt. Det var ett vackert kvällsljus.
Jag tänkte åka en tur och fotografera ljuset på det höstlika träden. Men vad skulle jag även få se?

På klöverfältet var det en älgko med hennes två kalvar. Vi såg dem ju förra veckan när vi kom från Svante men det var ju mörkt och bilderna blev suddiga. Nu hade jag bra ljus och jag smög mig mot dem. Jag hade vinden till min fördel. Det blev många bilder och jag gick sakta tillbaka till bilen.

 
 
 
 
 
 
 
 
Jag tog en sväng på en skogsbilväg och kom åter förbi där jag varit innan och vad ser jag då igen???
Bara 300 m från där älgfamiljen betat klöver stod nu två älgkor och betade på en klöveräng. Mörket kom fort och jag höjde ISO hela tiden.
Två älgkor och inga kalvar. Det var märkligt. Den ena älgkon stod hela tiden stilla och jag fick bara ett motiv på henne.
Notera hur gammal hon är!! Har jämfört bilder med en älgko som jag fotograferade i våras som var gammal men det är inte samma.
Den andra älgkon såg mer välmående ut. Fem älgar på en kväll! Älgfamiljen lär nog komma ut nu på samma fält igen och de två älgkorna försöka följa. Dessutom kanske den stora skoveltjuren kommer då det nu finns tre älgkor i området. Det är bara 1,5 km från där jag såg honom.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 


 

24 kommentarer:

  1. Beautiful are the colors of the trees.
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  2. they are beautiful. the calf is really cute.

    SvaraRadera
  3. Otroliga bilder! Håller med dig om att den ena älgkon är definitivt inte purung, tänk vad mycket hon gått igenom och varit med om, antagligen ett helt fång med kalvar bl.a.
    Underbara färger.
    Ha det gött.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra bilder! Nu är höst här.

    SvaraRadera
  5. Ja ho ä nog gammel den där koa, ser rätt anskrämlig ut. Men som Carina skrev, ho har nog vart mä om både ett å annat. Härligt att få se så möe älg.

    SvaraRadera
  6. Når det mørkner fortere, så kommer elgene ut på åkrene ja. Vi har og sett mange på vei til og fra hytta vår nå i september, men det har bare blitt dårlige bilder av dem.
    Du har fått mange fine bilder av elgen:)

    SvaraRadera
  7. Great to see that many elks. So you see, trying a few times brings you what you wanted. Autumn colours are not so much to see in the Netherlands yet as in Sweden. But, darkness also starts faster with us.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  8. Beautiful pictures Masjan.
    The color of the trees is very beautiful.
    The moose you have photographed very well.
    Greetings Irma

    SvaraRadera
  9. - Halloj på Höglandet.
    - Grattis till fina bilder på älgarna !
    Nu kommer det ljusstarka teleobjektivet till användning....
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  10. Så kul att du fick se älgarna igen :) och du fick ju jätte fina bilder på dom också :)
    Mitt kitobjektiv var det som var med när jag köpte min Canon 600D ..just det objektivet har de tydligen lagt in samma saker på som i de mer avancerade kameror de har.. har jag läst..det är mycket bra skärpa i det..Det brukar inte vara så bra de kitobjektiv som annars följer med :)

    SvaraRadera
  11. Høsten har kommet til dere også, her fikk vi den første frostnatten.Fine bilder av elg og rådyr du viser.

    SvaraRadera
  12. Fina bilder på älgarna! Ja den ena kon såg gammal ut!

    SvaraRadera
  13. Gratulation aus Deutschland für diese wunderschöne Bilderserie...:-))
    Grüsse Frank

    SvaraRadera
  14. Bunt sind schön die Wälder, gelb die Stoppelfelder...
    der Herbst zeigt sich.
    Die Elche sind wunderschön.
    Vielen Dank fürs zeigen
    Liebe Grüße von Sylvia

    SvaraRadera
  15. Gott med så mycket vilt i närheten av bostället. Sparar man ju många droppar bensin på... Sen tänker jag på det ynkliga elstaketet som kanske förmår hålla nötkreaturen innanför men är ingen match för dessa högresta bjässar. Du måste väl vara nöjd med den ljusstarka optiken nu?
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  16. Hösten är så fint..fina bilder på dessa vackra älgar..ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  17. Wow, your autumn leaves and your moose are beautiful!

    SvaraRadera
  18. Oj va du har lyckats mes att fotografera många älgar runt omkring dig.
    Stora djur som man vill att ska hålla sig i skogen och inte på vägen när man är ute och åker.
    När vi kom hem från fjällen nu så såg vi massor av rävar i dikeskanterna,
    och dom sprang över vägen överallt,
    kanske ungarna som vuxit upp och yrar omkring utan att veta hur farligt dom lever.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  19. Fina bilder på älgarna. Gud vilken gam´ ko =) Nu är det brunst hos oss, så ingen älgjakt, men fågeljakten är ju i fullgång fortfarande. Ha en underbar helg!

    SvaraRadera
  20. What a beautiful fall colors have been with you.
    Wonderful that lichtbtruine. Also some very nice elk :-)
    Greetings, Helma

    SvaraRadera
  21. Spännande med flera generationer älgar! :-) Den där "gammkon" såg onekligen sliten ut! Skulle vara intressant att veta hur gammal hon är! Vi har älgjaktsuppehåll nu och då brukar man få se fler älgar än någonsin här hemmavid...idag då jag var ute på harjakt hade jag en ko och kalv på hagelavstånd ;-) Ha det bäst och "skitjakt" på dig! :-)

    SvaraRadera
  22. Beautiful fall pictures and love the one of the Moose standing there looking back at you! Our bow season starts the first of October. Too bad I don't have a camp to go to anymore. I really miss the woods. Hopefully, Rex (Deer Camp Blog), will have us up for a hog hunt soon. I have not bow hunted in years and have since sold my bow. I won $100.00 worth arrows on Facebook and gave them to a friend in Iowa and she is a lot younger than me and wants to bow hunt. I did have my time bow hunting. I prefer rifle though and have gotten a doe with a muzzleloader. Hope you have a great hunting season! I will try to come back soon to check on you! :)

    SvaraRadera