torsdag 3 april 2014

Fåglar i Österrike

Nu har man kommit tillbaka till vardagen efter veckan i Österrike. Vi har haft det toppen med bra väder och mycket bra pister. Det var tur att snön kom och att det inte var så varmt som veckan innan (+20C).

När vi var klara med vår skidåkning om dagarna så gick vi en långpromenad. Det finns fina vandringsleder runt Bad Gastein. Elisabethpromenaden går utmed en större bäck. En dag fick vi se en liten fågel som flög över vattnet. Den dök ner i vattnet. Jag hade en aning om vad det var. Jag har sett bilder på den hos några av mina bloggvänner. Det var en strömstare.
Jag fick lite bilder med mitt 28-135mm objektiv ena dagen och även 70-200 mm dagen efter. Det blev många bilder och här är några.





















Fick bara denna bild på en fågel. Den såg ut som en nötväcka men var spräcklig. Någon som vet???


Dessa blommor började komma upp överallt.


Vatten från alptopparna började rinna ner i dalen.

Det kommer ett inlägg till från Österrike. Jag var på en utflykt i fredags som var helt fantastisk. Det blev närmare 500 bilder. Det är många att gå igenom och välja de bästa. Många blev jag mycket nöjd med.















39 kommentarer:

  1. looks like a creeper - not sure if it is called tree creeper or brown creeper there. :) love the dipper! sure lives up to its name!

    SvaraRadera
  2. mooie serie foto's van die waterspreeuw is hier in Nederland zeldzaam.
    groetjes Herman..

    SvaraRadera
  3. Great series. I hope you have enjoyed your holiday in Austria. Greetings, Joke

    SvaraRadera
  4. Gorgeous photos of birds. I am delighted with the images of the bird on the water.
    Greetings

    SvaraRadera
  5. I missed your other Austria posts, so have looked back, Beautiful older buildings, magical snow, great skiing, picture perfect. I am so glad you had skiing before it all melts. Cheers, Jean.p.s. maybe the best is having someone you trust to look after the doggies.

    SvaraRadera
  6. Strömstararna är ju för härliga att titta på! Jättefina bilder på den :)) Den andra fågeln tror jag är en krypare av nåt slag...

    SvaraRadera
  7. Fina bilder på strömstaren! Ser även att du lyckades få en trädkrypare på bild, de är också charmiga små fåglar.

    Ha en bra helg,
    Erik

    SvaraRadera
  8. Det later som en underbar semester. Tycker om faglar men vet inte vad de heter. Utom en del som ar latta att kanna igen.

    SvaraRadera
  9. Handsome little bird and he has no hesitation about getting in the water! Looking forward to your Austria photos!

    SvaraRadera
  10. Geweldig deze Waterspreeuw , heel veel veel plezier in je vakantie in Oostenrijk !!!!
    gr,
    Annie

    SvaraRadera
  11. Så mange fine bilder du fikk av fossekallen ! Den sitter ikke særlig mye i ro de gangene jeg har sett den i naturen. Den andre fuglen er nok en trekryper.

    SvaraRadera
  12. Flotte bilder av fossekallen...Norges nasjonalfugl.
    Casper er den samme..i fin form..ikke noe negativ utvikling de siste månedene.
    Terje

    SvaraRadera
  13. Gud vilka härliga bilder på strömstaren.
    Grattis till en superserie.
    Ha en riktig härlig helg.
    Kramizzzzzzz

    SvaraRadera
  14. Så fina bilder på Strömstaren , jag har dock inte sett någon sådan i verkligheten . Ha en trevlig helg // Anita :)

    SvaraRadera
  15. Jag såg en skymt av en strömstare i ån här utanför helt nyligen och blev så himla glad trots att jag inte hade kameran med mej eller så. Bara att få sen en händer ju liksom inte speciellt ofta. :-) Däremot ser jag trädkrypare (den spräckliga lilla fåglen du har fotat på granstammen!) ganska ofta i trädgården - vi har ett par högstubbar som den sortens fåglar uppenbarligen älskar!

    Nu ska jag strax köra iväg till vårt renoveringsprojekt. Fast att vi för sånt oväsen där så kommer de vilda djuren fram på myren om kvällarna. Igår gick det ett tag hela sex stycken rådjur där samtidigt som grävmaskinen brummade för fullt och vi var 4-5 person som stod bredvid den och pratade. :-)

    SvaraRadera
  16. Åh, så kul att du fick möjlighet att fota den här skygga modellen på så när håll. Jättefina livfulla bilder. Hoppas ni är nöjda med er semester och laddat batterierna.
    Hur funkar det syns mina inlägg på bloggen??? Om inte funderar jag på att testa att ta bort dig från bloggrollen och lägga till dig på nytt.
    Ha en fortsatt fin helg.
    M

    SvaraRadera
  17. Vackra bilder av denna vackra art, som jag vill också till linsen.
    Vackra trädet creeper.
    Trevlig helg, hälsningar Tinie

    SvaraRadera
  18. Strömstarar är inte så vanliga i mina hemtrakter, trädkryparen ser jag i stort varje dag. Men de är svårfotograferade rackare. Båda två. Du var uppmärksam, semester och allt.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  19. - Halloj på Höglandet.
    - Kanonfina bilder på Strömstaren. Fyran oich
    femman blir mina favoriter !
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  20. Hej
    Vilka fina bilder du har tagit :) Har tyvärr inte lyckats så jättebra med strömstaren detta år men det kommer :)

    SvaraRadera
  21. Hi Majsan,
    At least you have seen a dipper. Sometimes we see these birds during the wintertime. Unfortunately not last winter. The other bird is a kind of creeper. Good to read that you had a great time over there in Austria.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  22. What cool that you've seen the dipper and could still shoot. I know this beautiful dipper only pictures. Very well done Majsan :-)
    Greetings, Helma

    SvaraRadera
  23. Flotte bilder av Fossekallen.
    Den du lurer på heter på norsk Trekryper.
    Hva den heter på svensk vet jeg ikke.

    SvaraRadera
  24. Nydelige bilder av Fossekallen.
    Den andre heter på norsk Trekryper.

    SvaraRadera
  25. Flotte bilder av Fossekallen.
    Den lille er en Trekryper.

    SvaraRadera
  26. Härligt att höra att ni haft det bra...mmmm Österrike, där var jag mycket förr, både sommar och vinter...mmm....fick en liten "längtantillbakakänsla" nu. Fåglar, så svåra att fota, men vad du lyckats bra! Sköt om dig och ha det gott. Lille busen har nu fyllt 1 år!

    SvaraRadera
  27. Hello Masjan,
    Very beautiful pictures of the dipper.
    The other bird is the tree creeper.
    greetings Irma

    SvaraRadera
  28. Wonderful pictures of the dipper. Dippers are one of my favourite bird families. I have seen four of the world's five species.

    SvaraRadera
  29. Hej-Hej!

    Verkar som att du har fullt upp eftersom du inte har gjort något nytt inlägg? Hoppas att allt är bra!! :-)

    Hoppas även det går att komma överens med snickaren ang fönsterbytena! Vi ska göra jobbet själva, så för vår del handlar det bara om att köpa fönsterna, men det är sannerligen inte billigt det heller... :-I Men man får hoppas att det gör skillnad både för värmen och elräkningen! :-)

    SvaraRadera
  30. Oj, kanske även jag borde åka till Österrike för att bonga Strömstaren som jag länge spanat efter ;))
    Trädkrypare är din fågel längs trädstammen.
    Ha det gott /bea

    SvaraRadera
  31. Unglaublich, dass ein Vögelchen in so kalten Wasser leben kann. Beeindruckend.

    Schönes Wochenende wünsche ich dir,
    die Waldameise

    SvaraRadera
  32. Hej, ser att du haft en trevlig semester!
    Kul med strömstaren, tror aldrig jag sett någon.
    Undrar vilken blomman var? Liknade en jag sådde för något år sedan,
    men den minns jag inte vad den hette.
    När jag kommer in i din blogg nu, kommer det alltid upp en ruta där det krävs login och lösen. Känner du någon Beatrice, som har blogg? För det namnet står i rutan som man ser.
    /Pia

    SvaraRadera
  33. I love the Dipper, the way is goes under the waves and walks in searches for the something eat, brilliant photos.

    SvaraRadera
  34. Those photos of the dipper were spectacular!!! The only bird that we have here that looks anything like your speckled one is called a "Brown Creeper". I don't think it's the same as your bird but you might look it up.

    SvaraRadera
  35. Det måste ha varit jätte kul att få se en massa annorlunda djur som man inte kan få se här:)
    Det var jätte fina bilder du fick:)
    Ha en fin dag
    kram :)

    SvaraRadera
  36. Thanks for sharing such beautiful pictures...I enjoyed looking at them! :)

    SvaraRadera
  37. Tänk att bege sig hela vägen till Österrike, och sedan få se och fotografera strömstare! En härlig serie du bjuder på dessutom. Vill du uppleva strömstare flera gånger så kan jag ge dig några tips på lite närmre håll. Dessutom ser jag att du fotograferat trädkrypare. Svårt att säga om det är en vanlig trädkrypare, som vi även har här i Sverige - eller om det är den mer sydlige trädgårdsträdkryparen. :)

    SvaraRadera