torsdag 13 oktober 2011

Älgjakten -fjärde dagen

Idag skulle vi till vår andra jaktmark som är lite mindre, 500 ha. Vi har två vuxna och fri kalv i tilldelning. De började igår men hade inte lyckats skjuta något. Vi har ingen ordinarie hund där och oftast blir det persondrev vilket inte alltid är så lätt. Med kort varsel ställde en jaktkamrat upp med sin karelare Ozzy upp. Marken är så beskaffad att det är ett måste att ha hund för att få igång älgarna.

Det var en kylig morgon och det var frostigt överallt. Men solen sken från en klarblå himmel. Första passet var ute på ett fält där jag hade lite djur att titta på....får. Började undra varför tornet gungade helt plötsligt då ett får stod och skrubbade sig mot det.


Det blåste rejält där på fältet även att solen var framme. Kylan började bita lite. Inget hördes från hunden och såten var genomsökt. När hundförare och jaktledaren gick från passet krockade de med en tjur som kom farande från grannmarken. Så kan det bli.


Fika och korvgrillning


Fin skjutgata


Såt nr 2. Får information att pass 1,2, 3 skall se opp. Hunden har något. Jag gör mig beredd. Jag har ju en fin gata framför mig om något kommer. Vinden ligger inte till min fördel riktigt. Plötsligt tittar jag lite till vänster. Ser en älgkropp mellan tallarna på 50 m. Men jag ser inget huvud. Älgen står bakom en tall och enbuske. Ser bara mittkroppen. Den står där stilla ca 15 sek.  Osäkrar. Jag tittar efter eventuella kalvar. Älgen får vind av mig och sätter av i trav snett från mig i en svacka bland tallarna. Jag följer för att det kommer att smälla i den fina öppningen. Vad gör den!!! Den vinklar direkt ut i skjutgatan och springer ifrån mig. Sådan otur. Den kunde väl sprungit rakt fram. Nåja, meddelade pass nr 1 att tjur var på väg och inom kort small det.


Ozzy satt fint och var nöjd

För två år sedan samma ställa samma skytt, grattis!
Det var en 4taggare men  med väldigt osymetriska horn


Det var väldigt nära tornet och han kom med rejäl fart




Ozzy var snäll och lät oss ta hand om älgen


Alltid lite att dra ut till transport.


Imorgon blir det till lilla marken igen och vi har fått hjälp av hundförarna i vårt stora jaktlag som skjutit klart på en annan mark idag. 








                                                                  
                                        
                         

3 kommentarer:

  1. Lät som det var riktigt nära för dig. Härliga jaktdagar det var igår och idag. Synd man var tvungen att jobba igen!

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha, visst är det kul med torn i fårhagar... Hos oss är det faktiskt bara på min mark som vi har torn i en fårhage, men då stod tornet på plats innan vi satte fårstängslet...

    SvaraRadera
  3. Hehe..Ozzy, hvilket herlig navn på en hund :-)
    Skal jeg noen gang få meg hund skal den hete Lemmy!
    Fin jaktreportasje fra de svenske skoger.

    Rune Olsen

    SvaraRadera