fredag 12 oktober 2012

Älgjakt dag 5

Idag fortsatte vi älgjakten på den mindre marken. Då vi inte hade hund idag fick två personer gå drev med glada rop i skogen. Det var ganska tomt på älgar idag med. Det var lite småkallt men frisk luft fick vi som vanligt.
Vi åkte hem lite tidigare då vi skulle besiktiga jaktbilen. Resten av gänget tog en liten såt och hade tur med älg. En liten kalv blev fälld av en ny medlem i jaktlaget. Kalven var visst väldigt liten.

När jag åkte in till staden stod råbocken på fältet som  den gjort många gånger. Jag har visat den innan då den ser lite konstig ut i profil. Nu fick jag rätt bra bilder.







                                       
                                          Visst ser den konstig ut i profil? Missbildning eller skada?

När jag kom till älgfältet stod ju kvigan där idag igen. Jag såg ju henne i onsdags men då var det för mörkt att fotografera. Jag kunde ju inte stanna så länge då jag hade tid att passa för besiktningen. Bilen blev godkänd.




När jag hade besiktigat bilen lyste solen upp med det speciella höstfärgen. Jag åkte iväg några 100 meter till en gammal ruin vid en sjö. Det var så vackert med alla färger.

















Jag hade ju tänkt skynda mig hemåt och få lite mer bilder på älgkvigan men det blev dessa fina solnedgångsbilder istället.
När jag kom till älgfältet på hemvägen var det mörkt men kunde skönja två älgar. Körde in bilen på fälten så mitt helljus lyste upp älgarna. Det var två varav en var en tjur. Såg inte hornen i mörkret. Kan vara den stora 10taggarn jag sett. Han nosade kvigan där bak och hon sparkade lite bakut. Hon är säkert brunstig. När jag skulle svänga tillbaka såg jag en älg till, en vuxen. Den haltade på något framben. Skadeskjutning eller annan skada...vem vet.
Nu måste jag sätta ut viltkameran där igen. Hoppas på bilder där imorgon på alla tre.
 
Älgjakt på den mindre marken imorgon. Då har vi hund och hoppas det kommit in lite djur i natt.







 

15 kommentarer:

  1. that deer does look a bit odd - swollen or something.

    your golden trees and reflection and the sunset shots are WONDERFUL!

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara höstbilder du tagit , och råbocken man undrar vad den varit med om eller vad den drabbats av för elände // Anita

    SvaraRadera
  3. Great shots of the deer! I love the photo of the yellow trees and the reflection in the water! That's gorgeous! The sunset shots are beautiful, too!

    SvaraRadera
  4. Great pictures, especially photo 6 is really great.
    Have a nice weekend.

    SvaraRadera
  5. The pictures of the sunset are really great, beautiful colours. Good luck with hunting and/or taking pictures of wildlife.
    Have a nice weekend, Kees

    SvaraRadera
  6. De ree is erg goed.
    maar de laatsten foto's zijn super mooi.
    groetjes Herman,

    SvaraRadera
  7. Vacker serie med vackra sfeerplaten som plats. Vackra färger, solen i landskapet.

    Groetjes Tinie

    SvaraRadera
  8. Han ä ju hemskt sne i ansiktet den där bocken, du har ju haft med honom förut här och jag tror att jag tippade på att han fått en smäll av en bil nån gång.. men han kan ju va född med en missbildning eller nåt, han kanske har vattenskalle? Favvo bilden i den här serien blir den med stugan vid vattnet, makalöst kvällsljus på trädtopparna!

    SvaraRadera
  9. Dom sista bilderna ljuvliga speglingar .Jakten tycks lyckas bättre med kameran nu kram Nette

    SvaraRadera
  10. Your sunset pictures are amazing, and the other animals.

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig solnedgång!! Fina bilder som vanligt :) Brukar ni jaga älg utan hund? Här har jag aldrig hört att man jagar älg så, men däremot rådjur...kanske har att göra med att markerna är så mycket större här...inte vet jag :))

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Det har varit upplysande att få ta del av jakten i så många episoder. Aldrig tänkt naturen ur det perspektivet, uppvuxen med charkuteridiskar som man är. Jag undrar, ni sparar de största tjurarna för avelns skull? Eller hur går tänket? "Tur" att du har kameran med, verkar kunna bli en del väntande på att något dyker upp. Jag gissar på någon missbildning i pannan på råbocken, verkar ju i alla fall inte direkt farligt då han uppenbart fått vara med några år. Nu är det din tur att få fälla ett djur, med dina omsorger förtjänar du det... / Deerhunter

    SvaraRadera
  13. I thought I had already responded these pictures, but not so. A nice deer and elk. You ruin is indeed very nice, but I think you eht most beautiful skies, wow ..... just beautiful!

    SvaraRadera