tisdag 17 april 2012

Rådjur och älg

Idag har det varit trist väder och det haglade flera gånger. Vovvarna blir verkligen smutsiga när är ute och går med dem. Vi såg lite rådjur på avstånd och även lite gäss. Det var naturligtvis spännande för dem.
Idag åkte jag förbi sommarstugan där jag såg rådjursgeten som var med på bild i inlägget "Rådjur igen". Idag stod hon väldigt nära vägen och det var en get till. De var inte rädda och jag kunde ta flera bilder.
Geten är anripen av pälsänger ett skadedjur som angriper pälsar. Fått veta att det växer ut igen men det ser ju inte så trevligt ut.





Det ser ju inte trevligt ut med pälsänger


Den andra geten är inte angripen och man ser tydligt att hon är dräktig



Hon tittade nyfiket på mig där jag satt i bilen






Använde mitt Canon 70-300 objektiv fullt ut

Jag var ute och åkte ikväll för att kika om de älgar jag såg på långt håll igår kväll var framme. De håller till vid en vinterrapsåker. De var tyvärr inte där men på ett annat ställe stod en ko med kalv på ett fält. Det var lite avstånd men kul att se. Kalven var rätt lekfull och skuttade omkring.







Lite bus med mamma älg kanske



13 kommentarer:

  1. wow. poor deer - looking all moth-eaten by beetles. love those moose shots!

    SvaraRadera
  2. Oj,oj så skabbiga de ser ut. Så skönt att bli av med den kliande vinterpälsen. Otroligt så oskygg hon är, vilken närbild. snacka om kontakt/Brita

    SvaraRadera
  3. Uschiana mej va ho såg anskrämlig ut, den första geta

    SvaraRadera
  4. It must have felt great to come so close to the roes. A pity for the goat that she is not dressed properly. After all, a woman likes to be on her best :)
    The moose are always a pleasure to look at.
    Gr. Kees

    SvaraRadera
  5. Always so interesting! I never heard of that beetle..

    SvaraRadera
  6. Ja dom ser inte så fina ut med den ruffsiga pälsen, men riktigt fina närbilder :-)

    SvaraRadera
  7. Synd om dem när de får dessa kryp i pälsen, kan tänka mej att det kliar....Fina närbider du fick :) Älgarna ser härliga ut när de står på knä och äter o kalven ser så söt ut när den skuttar:))

    SvaraRadera
  8. Usj vad otrevligt det såg ut! Tur att det inte är så skadligt, men om det är en hård vinter tycker jag nästan att dom borde bli drabbade, eller har jag fel? Ha en fin kväll o klappa dina hundar ♥

    SvaraRadera
  9. Diese Käfer sind sicher nicht angenehm und Infektionen auf der Haut kann es auch geben, armes Reh.
    Dem jungen Elch zuzuschauen ist sicher sehr lustig. Er springt wie ein Fohlen (junges Pferd).
    Du bist fleissig mit fotografieren :-)
    Herzliche Grüsse
    Angela

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga bilder. Synd om den med pälsen såg ju inte allt för vacker ut ;) men du har verkligen fått till fina bilder!

    SvaraRadera
  11. Så velig pjusk ut dette rådyret da. Godt det vokser ut igjen.
    Og snart kommer et nytt lite rådyr, ser godt hun er drektig.
    Herlige elgbilder!

    :)

    SvaraRadera
  12. What a fluffy deer and lovely shots of the elk!

    SvaraRadera
  13. Wirklich gute Fotos!
    Es ist immer wieder interessant die Natur und die Tiere anderer Länder zu sehen!
    Liebe Grüsse
    Yvonne & Raphael

    SvaraRadera