söndag 12 augusti 2012

Norra Småland

Igår åkte vi norrut i Småland då vi skulle på bröllop. Väninnans dotter skulle gifta sig. Det är vackert i trakterna där de bor.
Det var i en fin träkyrka de vigdes vilket jag visar. Vi hade en trevlig och underhållande fest efteråt.
Jag gick ut kl 0800 idag med kameran då solen lyste vackert. Jag hade hoppats på lite mer viltbilder då de bor mitt ute i skogen. Lite bilder av min tur.


                          Bjurbäcks kyrka.En gammal träkyrka med all inredning av trä.                                                (tagit med min lilla kompaktkamera)



                                          Härliga gröna färger och en enda vit vildros






Mitt ute i skogen så fanns denna stenmur. Gjord av människor. I Småland finns det mycket stenmurar. Man samlade stenarna från jorden där man odlade och lade stenmurar.












Festen var mellan Mullsjö och Habo där vi åkte förbi dessa blommor. De var 1-2 m höga och mycket vackra. De växte i massor vid ängarna. Vad är det för blommor?? Har aldrig sett dem hos oss...

 


 

23 kommentarer:

  1. the church is beautiful! what a pretty place for a wedding! i like the beetle and the thistles, too. :)

    SvaraRadera
  2. That pink flower is a Himalayan Orchid. Very invasive. I had one in my garden a long time ago and it took 5 years of pulling it out to get ride of it. The seed pods explode and send the seeds far afield. Some of the seeds will take many years before they germinate. These plants are very fast growing and will rob all the other plants of energy. These plants are not perennial in cold climates.

    SvaraRadera
  3. Jättebalsamin heter den :) Om man rör på frökapslarna så sprätter fröna ut med en väldig fart, vilket både barnen och jag brukar roa oss med :)) De växer som ogräs. Jättefina bilder!

    SvaraRadera
  4. Till Bjurbäck va jag på skolresa en gång i barndomen, vi gjorde ett besök i nån kyrka kommer jag ihåg, det måste ju ha vart den. Kan du vart i Furusjö på efterfest tro? Sjöhaga pensionat ä ett fint ställe..

    SvaraRadera
  5. A lovely setting for a lovely ceremony. i like the one white flower, and many shades of green. Cheers, Jean.

    SvaraRadera
  6. What a beautiful church for a wedding. The flower bed is pretty too.

    SvaraRadera
  7. The church is beautiful! Gorgeous surrounding landscape and I love your last photo!

    SvaraRadera
  8. Viltet hade nog sovmorgon. Du fick dig en fin morgonpromenad/brita

    SvaraRadera
  9. Vilken vacker natur! Och kyrkan är helt bedårande!

    SvaraRadera
  10. Din kirke. Du må legge ut litt bilder på kombien din også:)

    SvaraRadera
  11. Altså FIN kirke, sikkert ikke din:)

    SvaraRadera
  12. Gjord av människor. haha

    SvaraRadera
  13. Beautiful landscape, flower pictures are great.
    Greetings Irma

    SvaraRadera
  14. Vacker kyrka. :-) Och växten du undrar över måste nog vara balsamin?

    I morse gick jag en promenad, och det som aldrig händer annnars hände så klart då: Jag gick på ett rådjur och det stod blickstilla i säkert en hel minut på bara 10-15 meters håll. Det vädrade och vädrade men fick inte vind av mej. Kanske ska vara glad att jag över huvudtaget hade en kamera med mej, men att det bara var den minsta och sämsta kompakten grämde mej faktiskt. <:-I Har inte kollat än hur fotona blev...

    För övrigt är vädret perfekt för insektsfoto om dagarna nu. :-)

    SvaraRadera
  15. Many familiar flowers. The last one is growing with us as well. In Dutch "springbalsemien", in English several names like for instance Himalayan Balsam and Policeman's Helmet as you can find in Wikipedia, in Latin Impatiens glandulifera. The seeds can cause a lot of fun or annoyance, depending upon the way you deal with them :-)
    Old Scandinavian churches can be very beautiful, just like the "stavkirke" in Norway.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  16. Jättebalasamin finns överallt här nu .Fina bilder från promenaden ,tänk att där finns ett ställe som heter Bjurbäck det heter en av grannbyarna här också ,kram Nette

    SvaraRadera
  17. Vilken söt liten kyrka om man nu kan kalla en kyrka söt men jag gör det ändå , vackra bilder allihopa och du har rätt din sjö påminner om min tjärn :) Kram // Anita

    SvaraRadera
  18. mooie serie foto's ziet er kleurrijk uit.
    groetjes Herman,

    SvaraRadera
  19. Vackra naturbilder och jättebalsaminen finns även här.
    Ha en fin vecka!/bea

    SvaraRadera
  20. Heel mooi vooral dat kerkje en de bloemen ik heb er weer van genoten groetjes Danielle

    SvaraRadera
  21. Vilken fin kyrka och vacker natur. Nar jag var i Sverige i 2001, besokte jag min mammas morfars stalle i Mardaklev, Halland. Han hade byggt en fin stenmur som fortfarade fanns kvar. Jag to en av stenarna med mig tillbaka hit som minne.

    SvaraRadera
  22. Beautiful pictures and that church, I really, really beautiful. You leave also see beautiful nature and that I always beautiful. The beetle on photo 7 is the "smalbok Corymbia fulva"

    Greetings, Helma

    SvaraRadera