söndag 28 april 2013

Var är älgarna??

Idag har jag haft fullt upp och inte varit hemma alls. Kl 10 stod jag på skjutbanan med jägarexamenselever som tränade skytte. Jag hade skytte med kulvapen på älgbanan. De måste ju träna för framöver är det prov.

Sedan var det att åka vidare till vårt jaktlags stämma. Jag är sekreterare i vårt jaktlag så det var lite jobb med det innan. Jag har fått förtroendet att vara kvar i styrelsen kommande jaktår. Så det var en lång dag då jag var hemma först till kvällen.

Jag hade ju inte varit ute nu på ett tag och tittat efter älgarna. Nu börjar det bli grönt på fälten och de tycker ju om att beta det färska gräset som kommer upp. Men tyvärr såg jag inte några.
Det var en fin kväll och det var ett märkligt sken på himlen , en spegling av solen som jag inte sett innan.

 
Solen är till vänster i bild men mitt i bilden speglingen
 
 
Närbild
 
 
 
Nu ser man att gräset börjar bli grön
 
 
Denna bock har jag sett innan. Han är angripen av pälsänger. När han sprang in i skogen så såg jag att hans högra sida är helt kal. Ingen päls alls. Men det växer ut igen.
 
 
Bara knipor fanns i dammen
 
 
Ön som är mitt i dammen är ju perfekt häckningsplats
 
 
 
 
Ett av mina favoritmotiv, stenarna som ni säkert sett tidigare
 
 
 
Lite valpnytt måste det ju bli. Jag tycker de växer varje dag. De är mer aktiva nu. Kryper omkring och småskäller. Tyra lämnar dem då och då för att ta en kort promenad i trädgården och sedan in igen.
 
 

 
Visst är det skillnad?
 
 
De kan ligga lite för sig själva nu
 
 
 
Den mörka hanen
 
 
 
 
 
 
 

23 kommentarer:

  1. Det är dåligt om älg här också...ett och annat rådjur men i övrigt rätt lugnt....
    Vad söta de är, de små....och bara betänk hur det blir när de öppnar ögonen!!! WOW, säger jag då bara!
    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  2. love the last sunset scene! wow! and we call those sun reflections 'sun dogs' here. it usually occurs when the sun's rays reflect off ice crystals in the atmosphere.

    SvaraRadera
  3. Såå gosiga :)) Väntar på att skjutbanan ska öppna här med så man får träna lite...tyvärr är det inte öppet så ofta och eftersom jag jobbar kväll o natt så missar man många tillfällen...

    SvaraRadera
  4. Roligt att höra att pälsängerangripna djur klarar sig. Nu har den förstås hela sommarhalvåret på sig att få bukt med insekten. Solspeglingen/hägringen vågar jag inte ens gissa om. / Deerhunter

    SvaraRadera
  5. Fina bilder igen och valparna vaxer det ser man ju.

    SvaraRadera
  6. Hej-Hej!! :-)

    Håller du i jägarexamnensutbildningar - det hade jag missat!? Kul!!! Då vet jag vart jag ska vända mej om det skulle bli aktuellt nångång i framtiden! :-D

    Otroligt vad de växer fort, valparna - snart öppnar de väl ögonen??

    Ha en fin dag!! :-)

    SvaraRadera
  7. Det grønnes fort nå utover. Og så fine bilder av hvalpene.
    Ha en flott aprildag!

    SvaraRadera
  8. Tråkigt att du inte såg några älgar men dom börjar nog snart visa sig får vi hoppas! Så fina valparna är, roligt att följa hur dom växer, det går ju så fort!

    SvaraRadera
  9. Yes!! they have grown, lovely sky photo, and of course lovely ones of the pups, I am so happy they are all doing very/extremely well, Tyra too. Fond greetings, Jean,

    SvaraRadera
  10. Beautiful pictures of the sunset is amazing.
    The puppies are so sweet.
    Regards, Irma

    SvaraRadera
  11. Beautiful nature and cute dogs.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  12. So sweet! Wants!

    Regards, Catherine

    SvaraRadera
  13. Halloj....
    Jag har inte försvunnit men jag är lite kass då och då så då blir det bara att jag lägger in lite bilder och inte springer runt.
    Någon kan det bli i veckan.
    Oj vad jag har missat mycket men nu är jag ikapp.
    Vilka underbara naturbilder men de allra underbaraste är ju på Tyra och hennes dullisar.
    Du är superduktig på att fota de små liven.De är födda dagen före vår bröllopsdag. Lätt att komma ihåg.
    Jag blir alldeles sjuk när jag ser dem.Så in i vassen gulliga
    Vilken fantastisk matte du är.
    Grattis till en jättefin kull och glöm inte att pussa Tyra på nosen och gratta henne.
    Tack söta du för att du delar med dig av härligheten.
    Sånt här kan man inte se för mycket av.
    Kramizzz going

    SvaraRadera
  14. Hur mycket väger de? Så söta!

    SvaraRadera
  15. Fina solnedgångsbilder. Och valparna - för söta!

    SvaraRadera
  16. Så ljuvliga de är valparna och bilderna du tar på dem är jättefina. Dagens favorit blir den näst sista. Går nästan inte att sluta titta på den bilden.
    Allt gott till dig, Tyra och valplådan.
    M

    SvaraRadera
  17. Ta inte ihjäl dig med allt idiéllt arbete. Det tar död på många jägare! Underbara bilder på valparna! Så fort man ser sådana, blir man sugen =)

    SvaraRadera
  18. Oj vad de växer! De ser välmående ut de små liven. Skönt att mamma Tyra känner sig trygg och kan lämna sina små ibland.

    SvaraRadera
  19. Beautiful pictures of the air Majsan but you puppies o pde picture win it this time. So liefffffff .........
    Sorry for the late response but I had last week, 6 days no internet.

    SvaraRadera
  20. Nämen man bara smälter när man ser närbilden på mörka valpen! Ja, den andra bilden också när de ligger för sig själva, varav en upp och ned =)
    Skönt att det funkar bra, ska bli kul att se när de öppnar ögonen och börjar se sig omkring!
    / Susanne

    SvaraRadera
  21. The last photo is a blinder, wow, it could anyone not to want them, precious.

    SvaraRadera
  22. Så himla söööta de är :)

    SvaraRadera