söndag 7 april 2013

Vårtecken

Det har varit en fin helg med härlig blå himmel och sol. Men inte så varmt tyvärr. Snön töar bort väldigt sakta.
När jag tittar på bilder jag tog för ett år sedan var det grönska på fälten redan och de vilda djuren kunde beta. Det är svårt att hitta mat ännu för dem då fälten är grå och ingen nytt gräs har kommit upp.

Jag såg även häromkvällen ett rådjur, en bock som hade hela halsen bar och flera ställen på kroppen bara.  Den var angripen av pälsänger. Nu när det ännu är så kallt om nätterna så har de säkert problem med att hålla värmen.

Nu har våra tranor kommit här borta på fältet. Det är ju ett vårtecken. Men de har ju inte heller så mycket att äta.








 
 
Idag var det mycket fåglar vid vår fågelmatning och då såg jag två nya fåglar som kommit.
Grönfink och bofink. De är ju inte här på vintern och det var väl ett vårtecken. Det var dessutom vacker sång av dem med.

 







Jag åkte som vanligt en runda och såg lite rådjur men inga älgar. Det är alltid lika trevligt att se rådjuren. Nu var det även bockar som jag inte sett innan.


                                                         Från igår kväll



                                                                        Ikväll

Jag råkade titta ut efter vi ätit middag och det var en märklig himmel. Fram med kameran såklart. Det blev ett skådespel som jag inte sett innan och fantastiska färger.






 

31 kommentarer:

  1. Härlig serie, kul att vårtecknen börjar poppa fram nu. Sista bilden är kanon. Gôrläcker!

    SvaraRadera
  2. The cranes are handsome birds! Similar to our Sandhill Cranes. Glad you're still seeing deer. The clouds in the sunset photos are gorgeous!

    SvaraRadera
  3. Så underbart att våren är intill husknuten!

    SvaraRadera
  4. just beautiful skies! sorry about the poor deer with carpet beetles! that's got to be so uncomfortable!

    SvaraRadera
  5. Fin tid vi går imøte og tranene er en av mange vårtegn som settes pris på!
    Veldig fin stemning i tranebildene :-)
    Rune

    SvaraRadera
  6. Her var det bredde i motivvalget.Tranen er en flott fugl.Hadde en tur til Homborgarsjøen for noen år tilbake..en opplevelse.
    Den gravide har det vel bra?

    SvaraRadera
  7. Men vilken himmel, så läckert! Å fina bilder på fåglar o djur, kul att tranorna kommit :))

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder: fin himmeln och vackra tranar!

    SvaraRadera
  9. You got the kind of sky we see here. Great capture of the clouds. I saw the cranes at Hornberga sjon, heter den sa? In any case that was something I am so glad to have seen. Your pictures of them are wonderful, so clear. I feel bad for the wild critters too when winter goes on for too long. Today, we have had rain, hail, snow, and winds with gusts up to 70 miles per hour. Snow has melted, but there's still snow in the mountains above us. The wind is the worst though. Have a great day, well, I guess your day is almost over. It is 9:15 in the morning here in California.

    SvaraRadera
  10. geweldig die kraanvogels maar ook die reen.
    de lastte foto is erg mooi daar hou ik van met die mooie lucht.
    groetjes Herman,

    SvaraRadera
  11. Som vanligt massor av vilt i blogginlägget. Jag tror att den sena våren tyvärr fortfarande gör livet svårt för djuren. Idag siktade jag rödbenan. Förra observation för min del ligger 4 veckor tillbaka. Säger kanske något om tidstappet för flyttfåglar och talar volymer om hur svårt stationära fåglar/vilt haft det. Har hört om rådjuren att kanske så många som 40 % stryker med innan vädret normaliseras inom landet. Arma djur... Men man kan ju i dina bilder se att lite barmark bjuds, i alla fall. / Deerhunter

    SvaraRadera
  12. Hej!

    Tack för dina kommentarer. Jag har varit i stugan och uppkopplingen är inte speciellt bra. Jag kan se små bilder om jag har tålamod att vänta vid skärmen. Nu är jag åter hemma. Trodde att våren skulle ha kommit lä'ngre, men vintreren håller oss i sitt grepp.
    Rödingen bara steker vi. Fryser in och tar upp eftersom. Gott!!"
    Härligt, tranorna har kommit till Er. Jag längtar/Btrita

    SvaraRadera
  13. Halloj där borta.
    Tack för att du berättade om rådjuren.Det är bra att ha en kompis som är jägare.
    Då är det ännu mer synd om dem för de är ju värdar dör fästingar också Stackre vilket liv de lever.Jag undrar om de blir sjuka av alla fästingbett och så har jag funderat på hur köttet blir.
    Du kanske vet det också.
    Dina bilder är fantastiska. En sån himmel fotade jag på Smögen en solnedgång för några år sen.
    Det är mäktigt med solen som färgar molnen röda på det viset.
    Jag såg det för ett tag sen när vi var ute och körde men då fanns det inget ställe där man kunde stoppa för den var en motortrafikled.
    Tranorna är supervackra.
    Det är snart dags att dra till Hornborgarsjön.
    Din kommentar ikväll kom fram så fint.
    Kramizzz going

    SvaraRadera
  14. Några bofinkar har visat sej här också under den sista veckan. De kan ju äta vid fröautomaten, så dem går det nog ingen nöd på. Men hur forsärlorna, som lever på insekter, klarar sej fattar jag inte. Men de brukar komma när det fortfarande kan bli både snö och köldknäppar, så de är förmodligen härdigare än vad sädesärlorna är. Dem hoppas jag faktiskt att jag slipper se på ett tag ännu - bättre de kommer när det finns flugor och myggor mm till dem. :-)

    Fina foton och motiv som alltid!! :-)

    SvaraRadera
  15. Traner og Bokfink er sikre vårtegn, herlig :-) Fin bildeserie.

    SvaraRadera
  16. What a great series of photos.
    The last picture is totally awesome, or the sky is on fire.
    Greetings Irma

    SvaraRadera
  17. Väldigt fina bilder..När våren är sent...så finns många djur som har fortfarande svårt att hitta mat och värma sig...ha en fin dag

    SvaraRadera
  18. Vilka otroligt vackra fågelbilder du tar! Så skarpa!
    Lite avundsjuk blir jag allt.
    Vad synd om rådjuret, hoppas värmen kommer snart.
    Tack snälla för att Du svarade på mejlet, jag undrade om det kommit fram. Kan berätta för dig, att när jag fått det så kändes det lite lättare, jag lämnade ju ut både mig och Hampus i det mejlet, men det kändes som det var ok till dig. Dessutom fick du mig att känna mig ltie starkare nu efter det svaret.
    Ha det gott!
    Kram till dig.

    SvaraRadera
  19. Ai ai! Har du sett traner du da! Så flott! De kommer nok her også, snart.. Bare snøen forsvinner mere så de kan finne mat.

    Flotte bilder!

    :)

    SvaraRadera
  20. It's great to see the cranes! Along the Dutch coast I have never seen them. The roes look fine, the buck is showing nice antlers. And the skies, beautiful coulours!
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  21. Wat aparte vogels zeg en wat een mooie lucht lieve groetjes Danielle

    SvaraRadera
  22. Vilken superhäftig himmel, du har verkligen samlat på dig många praktexemplar sedan jag börjat titta in här.
    Kul att få nya vänner att fota i naturen. En härlig tid att se fram emot.
    Allt gott,
    M

    SvaraRadera
  23. Ingenting gir vårfølelser som tranenes trompetfanfarer over fjellbygdene. Herlig tid fremover nå:)

    SvaraRadera
  24. Kul att "dina" tranor kommit tillbaks de också. Fina bilder fick du. De vi sett kommer inte så nära fågeltornet där man kan stå och se dem.
    Sista himmelsbilden blev jättebra!
    Stod i vår tidning att hälften av rådjursstammen dukat under i vinter. Trist!
    /Pia

    SvaraRadera
  25. Läckra bilder och cool himmel. Pälsängar? Det ordet hörde jag nog första gången i TV-programmet Rent hus ... =)
    / Susanne

    SvaraRadera
  26. Vi har mkt snö kvar. Småfåglar har börjat kvittra mer och mer. Hörde en spov imorse bland orrspelen, så det är inte långt borta. Skoterföre är det än och starka isar. Det blir pimpling i fyra dagar till helgen och det längtar jag till. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  27. Hej!
    Fina bilder på tranparet, så kul att de har dykt upp. Sällan man har längtat efter dem så mycket som iår, vintern har varit så seg..
    Magiska färger i dina sista bilder.
    Ha en fin fortsättning på veckan
    /Ingemar

    SvaraRadera

  28. Chorus .... also you now have the tekeken of the first spring. Beautifully those cranes! Here I do not. your other birds are very beautiful and diverse. Even a few deer. I was most impressed by your last photo.
    It looks like a thundercloud but very nicely colored.

    SvaraRadera
  29. Vi har ännu inte sett till någon Bofink hos oss..och det är nog första gången vi inte har sett till några små flyttfåglar här ,så sent i april.
    Det var jätte härliga underbara bilder och visst var det häftigt det skådespel du fotade på kvällskvisten:)
    kram :)

    SvaraRadera
  30. Fina bilder. Våren är sen i hela landet men det brukar hinna ikapp.

    SvaraRadera