torsdag 10 juli 2014

Härliga sommarkvällar

Det är inte lätt att hålla igång bloggen när vi har så fina dagar och kvällar. Sedan har det varit en hel del på gång. Vi har bytt fönster och dörrar förra veckan och nu är det lite rörigt i huset. Men inte har man lust och vara inne när det är så soliga dagar.  Vi har som många andra i vårt land haft närmare +30C i flera dagar nu. 

Sedan har vi varit och hälsat på Tryms 3 valpkullar som börjar bli stora för att åka till sina nya familjer. De är väldigt fina och det ska bli trevligt och följa dem framöver.

Kvällarna är så fina och solen lyser med ett härligt gulbrunt ljus. Igår tog jag kameran och gick inom 200 m från hemmet. 
Jag hoppades få se lite vilt och jag såg en get på en äng. Hon betade och verkade inte märka mig. Jag smög sakta mot henne. Vinden var till min fördel. Jag ville inte ta bilder ännu för att skrämma henne. Vad gör hon då?? Hon lägger sig ner! Troligtvis hade hon ett kid med. Jag backade tillbaka så de fick kvällsro. 
Jag gick vidare och fick ändå lite vilt i kameran. Bilderna är tagna med mitt 70-200  mm objektiv.

                                        Rallarrosor har vi massor vid vårt staket

                                   Det gula är björkens blad framför blomman

              Ute på ängen finns massor med växter. Kul att fotografera i motljus











                       En hare på ängen. Jag smög mig sakta och den verkade inte rädd.

                                                Vårt tranpar vi har här hemma 

                                                      Saltsten för älgarna

     Nu var jag rätt nära och förstod att haren skulle springa. Ställde in kameran för att få        bra bilder......jag hade lite tid ju.

       Det blev några bilder men denna blev bäst. Fick bra skärpa på huvudet. Väldigt nöjd          med bilden.

                       Här är haren en bit bort men solen lyser fint på stammarna.

Imorgon ska jag till Tvååker, Varberg med Trym på utställning. Hoppas det går vägen denna gång. Men känns inte så kul i värmen som även är imorgon.

23 kommentarer:

  1. love the catch of the hare in movement! beautiful! and love the golden glow of light in your weed and bloom shots!

    SvaraRadera
  2. Gorgeous light in these photos! Very nice!

    SvaraRadera
  3. Your pictures are gorgeous
    Snorts,
    Lily & Edward

    SvaraRadera
  4. Hej!!!!
    Vad glad jag blev när jag såg ditt detta inlägg! Jag har inte haft i gång datan på närmare en månad, precis som du så vill man inte vara inne, är det tillräckligt ändå i och med jobbet, men om några veckor så är det dags för mig att få semester.....förresten, du vet inte något ställe man kan få hyra in sig på ett par nätter,,,det måste ju förstås gå att få ha med sig hund....
    Vilka underbart hräliga och bra bilder du har fått! Blev verkligen glad i alla bilderna, både med blommor och blader och på lilla haren...fantastiska bilder tycker jag.
    Ha det skönt i sommarvärmen
    Kram

    SvaraRadera
  5. Bilden på haren är fantastisk... Försökte några gånger, men fick aldrig en sådant fint resultat :)
    Alla bilder andas ljuvlig sommar.
    Ha det fint
    Halina

    SvaraRadera
  6. What a beautiful pictures, especially the running hare, which is totally awesome.
    I wish you a very nice weekend.

    SvaraRadera
  7. Så fine bilder!!!Bakrunnen er jo bare nydeligt!!!Jeg og skal prøve nå å ta bilder i ett annet lys enn skarpt dagslys..Ser jo att bildene blir mye bløtere varmeree og finere :)Det er såå kjekt med blogger for man kan lære så mye om fotografering :)Jeg likte også godt harepusen!Den måtte du vel tidlig for å ta?Her jeg bor der det mangen harepuser..ser jo sporene om vinteren..men om sommeren ser jeg dem alldrig..kansje pga pelsen da er annderledes..Men min drøm er å få ta bilde av en slik skjønning!Vi har også 32 grader.Det er nok den russiske savanne varmen som blåser over Europa.Deiligt er det..Men uvant !Takk for en fin opplevelse hos deg!(psst..jeg viste ikke at du var en forhenværende soldat..så spennende!!)Klem fra Vestlandet Norge!

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder, gillar Haren i flykt med fin fartkänsla.
    Trevlig sommar / Kenny

    SvaraRadera
  9. You are doing fine with those headlight pictures. It is nice to do some experiments to get a different kind of pictures. Nice shot of the hare.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  10. Det var en hærlig serie med sommerbilder, synes motlysbildene fra engen ble supre.

    SvaraRadera
  11. Beautiful atmospheric photos with a nice light and sharpness.
    Here I enjoy.
    Greetings Tinie

    SvaraRadera
  12. Fine bilder. Du har god grunn til å være fornøyd med harebildet ditt.

    SvaraRadera
  13. - Halloj på Höglandet.
    - Vackra bilder med kvällsljus. Gillar speciellt
    den andra med björkstammen som en ljus ram !
    Vid Oskarshamnskusten regnar det och åskar
    idag. Men sommarvädret ska tydligen komma tillbaka.
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  14. Beautiful series, Majsan. I love the pictures of the hare. So great! We have high temperatures here too. The air humidity is also very high. I wish you a pleasant week. Greetings from the Netherlands, Joke

    SvaraRadera
  15. Skönt att fönster och dörrar är på plats hos er! Och att du kunde ägna dej åt roligare saker än snickerier när finvädret kom tillbaka!! :-) Här har vi inte så mycket andra val än att jobba på dag ut och dag in med vårt renoveringsprojekt - måste ha iallafall det mesta klart innan det blir höst!! Den här veckan ska det grävas en massa kring huset. Avlopp och jordvärme och nån elledning... Kanske var det ytterligare något!? Märker lite allt som oftast att vi har glömt något, men ännu så länge inget som inte har gått att rätta till i efterhand. <:-)

    Hoppas det gick bra på utställningen!!! :-)

    SvaraRadera
  16. Flott serie fra den nordiske sommeren :) Harebildet i fart ble lekkert !

    SvaraRadera
  17. Wow - underbara sommarbilder!

    SvaraRadera
  18. En läcker sommarserie Majsan vi ska nu njuta av en smak av det förflutna är så hey!
    Du måste spendera toppen! Väl i bildform
    g,
    Annie

    SvaraRadera
  19. Härliga motljusbilder och tvåan är ju inkarnationen av sommar för mig. Bra gjort!
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  20. Så härliga bilder och jag gillar ljuset på det med saltstenen men sen du vilket foto på haren du fick , kanon foto , verkligen lyckat fångat , gillar det och sen grattis till Tyra små valpar , roligt att få se bild från ultraljudet . Ja jag har också varit lite "borta" från bloggen då jag blev felbehandlad , fick antibiotika fast jag är allergiker , men jag överlevde fast jag än är "lite" kraftlös än efter den pärsen . Ha det så bra // Anita :)

    SvaraRadera
  21. Vilka sköna bilder i motsol.
    Harbilden är ju superfräck.Jag håller med dig att den är bäst.
    Vilket härligt skärpedjup och så en lite skarp prick mitt i.
    I Tvååker har vi varit två gånger på hundutställning.
    Den ena gången gick det skit för Svante också.
    Den domaren sa att han var halt.
    Helt otroligt.Han var inte det minsta halt.
    Jag har en kompis som heter Yvonne rask hon har uppfödning av sådana hundar som jag har.
    Hon brukar vara med och organisera utställningarna där nere.
    Jag tror hon håller på fortfarande.
    Hoppas att det går bättre nästa gång så det blir ett championat.
    Kramizzz och jättetack för alla goa kommentarer.
    Förresten så har du en sagolik Header.....

    SvaraRadera
  22. Jag glömde.... Bilden inunder med blåklockorna är underbar...
    Kramizzz igen

    SvaraRadera