tisdag 24 juni 2014

Björktrastfamiljen

Jag hoppas alla har haft en fin Midsommar. De har vi. Det var fint på Midsommarafton och vi kunde både äta midsommarlunch och grilla på kvällen i fint väder.

Förra veckan såg jag att det fanns fågelungar i ett bo som satt i ett av våra äppelträd. I helgen såg jag att det var liv där med. Små näbbar stack ut över kanten. Idag såg jag mycket mer....de hade blivit stora. 
Då jag stått under trädet och fotgraferat så hämtade jag en stege. Jag kunde nu komma upp i höjd med boet på ca 2 meters avstånd.

Här är min serie av ungarna i äppelträdet.

Den 20 juni...en liten näbb...undrar hur många det är??

Den 23 juni. Det är tre ungar vad man ser.

Den här bilden tog jag kl 10 PM och en unge var vaken. Cool frisyr den har!!

De hade kommunikation med sina föräldrar. Jag satt ganska länge idag och observerade deras beteende. Mycket spännande.

Nu har jag fått upp stegen. Det är 4 ungar.

Helt plötsligt hoppar en unge ur boet och flyger till en gren. Nu måste jag ju titta till den. Förra året tog ju Tyra 3 av ungarna och det ville jag ju inte skulle hända igen. Helt plötsligt flög den iväg ut över vår grusväg och in i diket bland gräs och buskar. Jag hittade den inte.

Men det gjorde Mamma björktrast. Ungen ropade och hon svarade. Ungen visste att det var mat på gång.

Jag hade tur att få se detta.



Upp på stegen igen och titta. Flugorna retade ungarna.

Lite trött är man ....

Fortsättning följer imorgon då jag har mer bilder och jag hoppas få några nya om deras dag.


10 kommentarer:

  1. such cute chicks! i hope they all successfully fledge.

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara foton du tagit. Jag tycker aven mycket om din nya header.

    SvaraRadera
  3. Fantastic photos! Such cute babies!

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder på familjelivet!

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera
  5. Ohhhhh wat mooi om dit mee te mogen maken !!
    Dat heb je maar prachtig op weten te speuren GEWELDIG !!!
    gr,
    Annie

    SvaraRadera
  6. Go' morron..en underbar bildserie på dom små..att följa deras dag är magiskt..själv har jag också några små att följa..men inte vågar jag ta mej upp på en stege..höjdskräck..ha de'

    SvaraRadera
  7. Great that young birds.
    Very well photographed.
    Your new header is totally awesome.

    SvaraRadera
  8. This is a wonderful series. It is always very special to follow the progress of young birds.

    SvaraRadera
  9. Boinvånarna verkar ju rätt coola, som du skriver och bygger man bo så inpå människor är de nog beredda att ta en eller annan dust på nära håll. Håller med om frisyren. Så kan man tydligen se ut i späd men även i långt framskriden ålder...
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  10. Underbart att se de små, hur vacker du debiteras. Foraging i bilden
    Hälsningar Tinie

    SvaraRadera