lördag 30 augusti 2014

Älgkon igen och valparna 4 veckor

Det var väldigt vad tiden går fort sedan mitt förra inlägg. Vi har haft besök igen och en del andra aktiviteter. 
Vi är ju ansvariga en vecka på skjutbanan och det har varit inbokade jaktlag för skytte. Så det var många timmar vi satt där den veckan. Sedan har vi gått kuljaktstig vilket inte var så bra resultat för oss. Men det är bra träning.
Vi har ju inte ännu skjutit så mycket med kulvapen i år. Sedan har vi haft Taxens Dag i vår klubb och då får man hjälpa till. Det var fint väder och flera medlemmar kom med sina hundar. Vi hade bl a prova på viltspår, lydnadsuppvisning, trimningsråd, tipspromenad och självklart korvgrillning.
Snart är det älgjaktstider och jag har varit på möte angånde vår tilldelning. Lite oroande är att det är minskande älgstam men inte minskad avskjutning.

Valparna växer och nu får man aktivera dem. Idag har de fått börja med valpfoder med fil i. Det var inga problem för dem att äta det. Två valpköpare har även varit och hälsat på de små.
Jag är ute i svampskogen och det är mycket svamp i år. Karl-Johan svampen finns i mängder. Jag kan inte komma ihåg när det var så mycket senast. Jag har plockat 39 kg, orensat på 2 turer. De är väldigt fina och lite maskangrepp.

Lite fototurer har det faktist blivit sedan sist. 


                                  Hon var inte mer än 30 meter från mig


                                                      Här nosar hon efter mig


             Jag gick ur bilen och då kom det en bil. Hon blev rädd och sprang till skogs. 


      Här var det ganska mörkt i slutet av min fototur. Bocken var mycket vit i huvudet





                                           Igår var det fint väder och valparna var ute





                                                 

                                                               Bilder från ikväll









    Dagens skörd (27 kg) på ganska kort tid och litet område. Jag räknade på en plats där jag stod i granplanteringen hur många Karl Johan jag såg. Det var bara.......41 st!!





17 kommentarer:

  1. beautiful moose and deer! adorable and growing pups!

    SvaraRadera
  2. Great photos of the moose (or maybe elk as you know them)! The puppies are adorable!

    SvaraRadera
  3. those puppies have grown so fast, playing, and sitting up already. you were close for the first photo, lovely in the grasses. Cheers,Jean.

    SvaraRadera
  4. Otroligt med så mycket svamp. Äter vildsvin svamp tro, vi har inte lika mycket.

    SvaraRadera
  5. Hyggelig å se at valpene vokser og er så fine og blanke i pelsen !
    Mye sopp her på Elverum også og jeg venter på at soppkurset jeg har meldt meg på skal starte. Hva gjør du med så store mengder sopp ?
    Som svar på ditt spørsmål om fyrverkeribilder : jeg tok masser av bilder og mye bare måtte slettes :)

    SvaraRadera
  6. Wow mye svamp. Fine små taxer og. Höres lenge ut å vente til 1. Okt för slipp. Her premiär i morgen, men mye syke i huset her så mulig det blir å vente en dag eller to til.

    SvaraRadera
  7. Beautiful photos of the moose, the deer are also beautiful.
    The puppies are so cute, and what they have grown.
    Wonderful to see them play.

    SvaraRadera
  8. Sometimes time flies. You had a obviously a busy period with taking care of the dogs, picking mushrooms and shooting activities. The elk looks great, the puppies are doing fine and a lot of delicacies are waiting for you. Life isn't so bad :-)
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  9. wären wir nur über Nacht geblieben ...............!........ .. ;-)
    Grüsse Frank

    SvaraRadera
  10. Splendour bilder på älgar.
    Men valpens stjäla showen, så söt och rolig.
    Hälsningar Tinie

    SvaraRadera
  11. Så nydelige valpene har blitt.
    Får lyst til å kose med dem.
    Masse kramar fra meg.

    SvaraRadera
  12. Meeen va mycke svamp du hittat !!! Jag var ut förra veckan och letade gula kantareller men det visades sig att det var dålig kvalité på dem , såg ut som dom varit med om en frostnatt men det är väl inte möjligt än , men å andra sidan var jag på hög höjd så kanske vad vet jag . Men ett är säkert din valpar växer och blir bara vackrare // Anita :)

    SvaraRadera
  13. ÅHHHHH, ljuvliga är de valparna och kul verkar de ha det i valplådan. Vilka ofantliga mängder med Karl-Johan, har hittat några samt idag några gula kantareller.
    Hälsningar
    M

    SvaraRadera
  14. Sota valpar och oj vad mycket svamp!

    SvaraRadera
  15. Älskar dina bilder på valparna!!! ♥ ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera