söndag 11 september 2011

Sommardagskänsla

Idag har det varit varmt. Det blev 22 grader. Inte dåligt för september. Det blev åska och regn på sena eftermiddagen men solen kom tillbaka igen.

På morgonen gick vi som vanligt på en promenad med hundarna. Vi såg på håll 2 rådjur och Trym och Vilja fick nosa på spåren vilket var kul. De skallade och var mycket intresserade såklart. Man hade ju en kasse med sig och det blev 5 kg till med kantareller. Totalt blev det 12 kg kantareller i helgen.

Det fanns flera stolt fjällskivling vid tomtgränsen så det blev fjällskivlingsmacka till lunch. Bara att steka dem i smör, lite salt och peppar och lägga det på en toast. Jättegott.


Gott


Än så länge jobbar insekterna på blommorna


Det blev lite lerduveskytte idag med. Vi riggade upp kastaren vi har och sköt 25 skott var. Det gick faktiskt bra och vi var nöjda med träningsrundan. 


Idag har jag lagt spår åt Trym och Vilja. När jag lade andra spåret såg jag något svart under ormbunkarna. Såg ut som en svart sladd. Gick ändå runt det av en känsla att det kunde vara en orm. Kastade en sten men det rörde sig inte. Kastade en sten till och träffade mitt på. Det var en huggorm!!! Såg det tydligt. Jag har ju ormskräck. Fy det var inte skoj.


Gick först med Trym och han fixade det galant. VIlja har lite bråttom och missar. Hon gick rakt förbi första vinkeln men ringade tillbaka vilket var jättebra. Synd att jag inte kan starta dem nu på anlagsprov. De måste vara 9 månader. De är 6 månader IDAG: Grattis Trym och Vilja.



2 kommentarer:

  1. Låter spännande med spårning av svamp! Har varit lite fundersam på att lära min gam´hund till det. För det går om man bara vill =) men jag har nog att göra. Roligt! Kram o klappa vovvarna =)

    SvaraRadera
  2. Har aldrig ätit fjällskivling...men det lät gott.
    Kul när det går bra med hundarna :)

    SvaraRadera