måndag 2 juli 2012

Kända rådjur

Fick lite tid över innan solen gick ner till en tur. Jag fick se en rådjursget alldeles för sent och när jag stannade skuttade hon iväg med sitt kid. Det  var ju typiskt. Jag kom förbi ängen där jag sett bocken med sitt smaldjur innan och minsann var de där. Bocken låg på ängen medans smaldjuret gick och betade. Han brydde sig inte om att jag stannat. Han putsade sin päls och tittade på mig emellanåt. Till slut reste han sig och började beta med.
Undrar om de känner igen mig? Senast var det gräs till magen på dem som nu var slått. Det blev många bilder och mest på bocken. Smaldjuret gick bara och betade. Man får väl snart döpa dem till ett namn.













Till slut åkte jag vidare hemåt. Jag hade solen i ögonen men såg något i ögonvrån. Det var rätt nära vägen, en rådjursget med 2 kid. Jag åkte och vände. Då hade hon gått mot skogen och jag fick iväg bara en bild som ej blev så bra förrän det blev en väldig fart. Kiden var så snabba och de studsade som bollar in i skogen. Men har sett 2 familjer ikväll vilket var kul. Kiden är rätt stora nu.





11 kommentarer:

  1. Mycket fina bilder, idag har jag gått ett par mil och fått se 2 rådjur och en älg, men det satt långt inne.. förresten, du har inte sett till den där trehörningen nåt mer?

    SvaraRadera
  2. Fina möten. Bäst är den näst sista bilden. Bra kontakt/brita

    SvaraRadera
  3. Great photos of the deer! The antlers are a bit different than what we're used to here in the states.

    SvaraRadera
  4. Fina bilder! Det är lika roligt varje gång man får se dem :) Mina rådjurskid med mamma har inte synts till på tre veckor, de verkar ha flyttat någonannanstans...Ha det gott /Susanne

    SvaraRadera
  5. Nice place and lovely pictures..... well done again.

    Greetings, Joop

    SvaraRadera
  6. Kiden är ju så sööööta ♥ Runt min by har lon varit i farten och rensat en hel del i rådjursbeståndet, tyvärr. Några kid har jag inte sett och inte en endaste kyckling...är lite orolig hur det kommer att se ut till jakten:-( Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  7. Everytime is feels good to see roes. Your pictures 5 and 6 I like the best. Finally you have seen young animals too.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  8. Lovely pictures number 2,4 and 5, I find the best.
    Greetings Irma

    SvaraRadera
  9. Mooie serie van die reen en zo dicht bij,
    groetjes Herman,

    SvaraRadera
  10. Good buck to take, might be dangerous at rut to other bucks.
    Lovely pictures.

    SvaraRadera
  11. How nice that you most recently saw this deer had 2 kids. The last picture I also like the most :-)

    SvaraRadera