måndag 16 juli 2012

Tur i skogen

Igår förmiddag tog jag mig en tur i skogen i förhoppning att hitta massa kantareller. Jag tog med Konjak, han kan gå lös och inga ihoptrasslade koppel som med de andra hundarna. De gick en egen promenad med husse. Det var underbart i skogen. Mycket vildsvin härjar i skogen, usch!!!
Vi får fundera om vi skall sätta upp en åtel på grannens mark som jag har jakträtt på. Snart är de i trädgården. Det var väldigt mycket vatten i skogen och många av våra svampställen var under vatten. Hoppas det nu torkar upp och svampen kommer där. Det var en hel del kantareller på gång så om 2 veckor är det dags att skörda. Men det var en trevlig fototur. Jag såg mycket som jag inte vet vad det är, hoppas mina bloggvänner har svaret.



Den här blomman stod alldeles ensam, ser ut att vara någon orkidée??



Det blev en skål till middagen med kantareller



Konjak spanar, han gillar inte grislukten


Vad är detta för svamp??



Blåbären kommer men inte så många på varje buske



Vackra prästkragar men vad ser jag.....



Vad är detta ?



Dessa har jag aldrig sett, vad är det? Det var många på dessa blommor.







Vad är detta, orkidée kanske?






27 kommentarer:

  1. Jag är dålig på orkideér. De är så snarlika varandra, flera arter. Ser att blåbären är färdiga hos Er. Lustig fluga med röda fläckar, fin skärpa.
    Packat och klart. 17 kg utan kamera och stativ. Fattas även lite mer mat, men det känns ändå drägligt.Ha det gott/Brita

    SvaraRadera
  2. so pretty! the wild boar would make me very nervous, though!

    SvaraRadera
  3. Det är bara och dra lite tjära på ett träd och lägga ut en ihålig tunna med majs i! Är väl ett bra sommarprojekt :)!

    SvaraRadera
  4. - Halloj på Höglandet.
    - Många fina motiv du fann på skogsrundan.
    Tyvärr kan jag inte hjälpa till med artbestämningen. Klarade
    väl på sin höjd blåbären....:o)
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  5. Hei !
    Den første planten din er ganske riktig som du sier, en orkide. Den heter flekkmarihånd og er den eneste av marihåndfamilien som er vanlig over hele Norge. Den trives best på kalkfattig og fuktig grunn, gjerne myr - regner med det er der du har funnet den. Jeg la nylig ut et par bilder av den på min nettside www.naturphoton.no
    Sjekk denne: http://www.naturphoton.no/Marih%c3%a5nd/

    SvaraRadera
  6. Wild boar are causing a lot of trouble in the eastern part of Holland, destroying gardens and agricultural area.Every year they have to hunt them, a hard job because the aninmals are smart.
    I can't help you with the precise name of the flowers and most of the insects. The butterfly with the red dots however is a Cinnabar moth (Tyria jacobaeae).
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  7. Humlebaggen är det enda jag kan hjälpa dej att artbestämma här... Det är "typen" på prästkragen! :-)

    Jag har också plockat kantareller - har nog aldrig förr plockat så många så här tidigt på säsongen!? MUMS!!! (Fast man lär väl ha hunnit föräta sej på dem framåt hösten om de fortsätter att växa på det här viset, är jag rädd... <:-I Hm...) Blåbär finns det nästan inga alls här - tror blommorna frös bort i våras...?

    Svar: Ja, det var precis den vägen vi körde till och från Vimmerby. :-)

    SvaraRadera
  8. Den översta orkiden ser ut som Fläckigt nyckelblomster och jag tror att den sista också är någon form av nyckelblomster. Det här är ett svårt område och nya DNA-undersökningar gör att författarna till Ölands orkidebok just nu ändrar om en del inför en ny utgåva.Jag håller inte med om det holländska förslaget på fjärilen. Den är ganska ovanlig i Sverige. Däremot tror jag att det är en allmän bastardsvärmare (Zygaena filipendulae). Den finns det ganska gott om på en del ställen här på Öland.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  9. Åh, så många läckra bilder!!! Med orkideer kan jag inte hjälpa. Bilderna är mycket läckra. Hm... den första är kanske Jungfru Marie nycklar...(http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/orchida/dacty/dactmac.html)
    http://linnaeus.nrm.se/flora/listor/svorch.html - en länk med alla svenska orkideer :)
    Med humlebaggen fick du hjälp redan... den fina fjärilen tror jag är en bastardsvärmare...

    Ha det gott
    Halina

    SvaraRadera
  10. 1.Jungfru Marie Nycklar.
    Jättefin bild.
    Jag fotade en likadan förra veckan på Kynne Fjäll.
    Humlebagge på prästkragen.Den lila är ängsrvädd. Fjärilen är en Bredbrämad bastardsvärmare sen vet jag inget mer.
    Din lilla snutta är supersöt.

    Tack för den gulliga kommentaren hos mig Jag blev superglad.
    Kramizzzzzz
    Mysig dag.

    SvaraRadera
  11. Ser att du fått svar på dina frågor..det är så härligt med bloggvänner..ha det..Maria

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder från skogen nu kan jag inte artbestämma något min insektsbok finns hemma ,kram Nette

    SvaraRadera
  13. Hej igen!
    Bra att läsa igenom kommentarerna när någon frågar om arter och liknande, för man kan ju lära sig något. :)
    Lustigt nog så fotade jag också en sån där rödprickig sak i lördags, var också nyfiken på vad det var och svaret var precis det som Lotta skriver här ovan: en bredbrämad bastardsvärmare
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bredbr%C3%A4mad_bastardsv%C3%A4rmare
    Den var himla vacker, tycker jag och det fick du ju fram här också.
    Vilda orkidéer trodde jag att jag fotade tidigt i våras, men det visade sig vara nunneört, men dina är nog orkidéer. Finns bara så väldigt många.
    Ha en bra dag! /Pia

    SvaraRadera
  14. Beautiful series with the flowers, especially those with the dotted butterfly.
    I think the flower is scabiosa.
    Greetings Irma

    SvaraRadera
  15. Jättefina bilder!! Här har det också börjat komma kantareller och blåbär :Ä)

    SvaraRadera
  16. Den svarta med de röda prickar är en bastardsvärmare..de är giftiga .de är full med arsenik..det finns en som är femprickig och en som har sex prickar..
    Det var härliga bilder från din tur i skogen :)
    kram:)

    SvaraRadera
  17. Flotte bilder som vanlig, men jeg kjenner ingen av dem ved navn, uansett fine farger på de insektene.
    Syns det er så facinerende å lese om villsvin som faktisk ER ville og overlever i naturen,selv om jeg forstår at de er plagsommme enkelte steder. Hvor i Sverige bør man reise for å ha håp om å se sånne, regner med det er et stykke sørover...?
    Ha en fortsatt fin dag:-)
    Anne

    SvaraRadera
  18. Jag kommer ihag vad roligt det ar att hitta kantareller och blabar i skogen. Vilket fint liv du har och jag vet att du uppskattar det. Jag sag din kommentar om K. Det ar sa trakigt tycker jag, hon var en underbar hund som vi all kom nara.

    SvaraRadera
  19. Härliga bilder. Har inte vildsvinen bökat upp dem så kanske våra kantarellplatser är värda en besiktning redan nu. Jag tycker det är läskigt med giftiga insekter, tufft att fotografera dem så nära. / Deerhunter

    SvaraRadera
  20. Sorry I cannot help with flowers. the fungus look s like a type of mushroom, but may be one that is not safe to eat.Thanks for your email, I have found that blog friends are so caring, we share so much, and I do hope your day with your own dogs was good, for want of a much better description.Yes, we all will face KB's day ourselves one day. Again, your photos are superb. Fond greetings from Jean .

    SvaraRadera
  21. Beautifully done, and looks so much like here! Jack

    SvaraRadera
  22. Je heb t de Sint Jansvlinder echt heel mooi gefotografeerd. Mooi scherp en zijn rode stippen komen mooi over :-) Hier is het nog lang geen zomer,, alleen maar regen en regen

    Groetjes, Helma

    SvaraRadera
  23. Svårt när jag inte ser hela blomman, men jag tror att den vita orkidén är en nattviol. http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/orchida/plata/platbif.html
    Ha de gott. /Dan.

    SvaraRadera
  24. Hei:) Den første er nok en flekkmairihånd. Billen nr.7 er en Humlebille. Så er det Bloddråpesvermeren.
    Det kan være en Nattfiolorkide du har som siste bilde, litt andeledes enn her til meg i Midt-Norge,men det finnes endel av dem. Her lukter den av vanilje på natten:)
    Resten er litt vanskelig, og ut fra bilder, er det jo vanskelig med hensyn til farge osv.

    Håper du har en fin fin sommer!

    :)

    SvaraRadera
  25. very nice pictures,the butterfly is a six-spotted burnet

    SvaraRadera