torsdag 20 februari 2014

Besök vid stadens reningsverk

Nu märks det verkligen att vi går mot ljusare tider. Det är både ljusare morgon och kväll när man åker till arbetet. Men var har vi solen?? Vi har ännu dåligt med solsken och visar den sig så är det mycket korta stunder.

I veckan svängde jag in vid vårt reningsverk där man gjort iordning så fåglar kan vara. Det finns fågeltorn och matplatser. Jag har visat bilder tidigare från denna plats.
Skulle jag få se några fåglar?? Jo det var ju svanar där.

Det var tre stycken.Två var ungsvanar då de inte var helt vita och troligen mamma svan. Ungsvanarna var lite misstänksamma och simmade iväg. Men mamma svan stannade. Jag kunde komma henne rätt nära till slut.
Här är lite bilder.






                                Ungsvanarna hoppas jag kunna få mer bilder av















                                                    Här har hon en blick...."Visst är jag vacker?"

Måste ju bara visa denna bild från en morgon denna vecka. Jag har inte sett solen på länge och inte en morgon. Det vara bara detta och sedan blev det mulet direkt.
Bild från trädgården.
 



När jag åkte hem en dag i veckan såg jag dessa rådjur. Klockan är nästan 6 PM och det är rätt ljust ännu. Det var en bock med men den fick jag inte på bild. Jag ser denna grupp varje dag nu faktiskt men de har varit på lite långt håll.

 
 

25 kommentarer:

  1. Så fin svanen var.
    Ønsker deg en riktig fin helg.
    Fra Hilda

    SvaraRadera
  2. Ähhmm. Jag tror de är två sångsvanar, vuxna, och en sångsvan. Snart fylls området på med inflyttande fåglar så det lönar sig säkert att återbesöka platsen om någon eller några veckor.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andra kan det här bättre än jag. Men jag tror de är vuxna därför att näbben är gul. Och jag tycker de ser nog så vita ut på din bild. Det är sant att juvenila sångsvanar är mörkare men oxå att näbben då inte utvecklat den lysande gula färgen utan är mattare eller nästan färglös. Hoppas jag inte förvirrar andra här,
      / Deerhunter

      Radera
  3. glad you saw a spot of sun! beautiful swans.

    SvaraRadera
  4. Sunlight through the trees, and the last swan photo, super, So glad you have more daylight, maybe some warmer days soon. Too hot here, I long for cooler nights also. Cheers, Jean.

    SvaraRadera
  5. Gorgeous shots of the swans! I like the water dripping off their bills!

    SvaraRadera
  6. I'm especially loving the white swan

    SvaraRadera
  7. Gorgeous shots of the swans! We've gone from spring back to winter here!

    SvaraRadera
  8. Svaner er virkelig vakre:) Vi ser dem her også en sjelden gang. Vi hadde en dam for mange år siden da var dem der fast men så tok dem bort dammen og svanene forsvant. Trist, er så utrolig vakre å se på:)

    En fin naturhelg til dere:))

    SvaraRadera
  9. De du kallar ungsvanar är sångsvanar - en annan art än knölsvanarna på de andra fotona. :-)

    Var hemma hos ett par bekantar häromkvällen, och de hade en ganska rejäl översvämning på sin åker och där simmade det omkring några gräsänder. Men innan på dagen så hade de faktiskt haft besök av ett par svanar där också - något de aldrig har varit med om förr. :-)

    Det våriga vädret fortsätter - idag regnar det här. Inte för att jag direkt gillar det, för solsken hade ju varit mycket trevligare, men huvudsaken är iallafall att nederbörden inte kommer som snö!

    Trevlig fredag och helg på dej!!! :-)

    SvaraRadera
  10. Mooie foto's die wilde zwanen zijn mooi maar ook die rode zon door de bomen.
    groetjes Herman.

    SvaraRadera
  11. Dom är bra på att göra sig till ,mamma svan så att man inte ska se åt ungarna ,vackra bilder känns som vår .Solen har vi inte sett på snart 4 veckor så vi får nog börja efterlysa den ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  12. Fine bilder av både Sansvane og Knoppsvane...og snart kommer trekkfuglene, en måneds tid nå så...

    SvaraRadera
  13. Vad duktig du ar, sa fina bilder av svanarna.

    SvaraRadera
  14. - Halloj på Höglandet.
    - Du fann ljuset och även fåglarna. Snygga bilder
    här och på forsande vatten och vinteråterblickar !
    - Ha en trevlig helg !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  15. Wie ich sehe, liegt bei euch auch kein Schnee mehr. Dem schönen Schwan wird es freuen. Wir hatten hier heute auch einen sehr schönen Sonnenuntergang. Nun hoffe ich auf ein schönes Wochenende. Das wünscht ich auch Ihnen
    mit lieben Grüßen
    Waldameise

    SvaraRadera
  16. Mute Swans are the epitome of grace and elegance.

    SvaraRadera
  17. Swans are very photogenetic, as you also show here. Nr 5 and 6 I like the best. The swans of picture 2 are whooper swans in stead of mute swans.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  18. Beautiful pictures of the swans.
    The sunrise I find totally amazing.
    Nice weekend, Irma

    SvaraRadera
  19. gelungene Fotoserie, Bild Nummer 4 ist mein Favorit. Sieht sehr schön aus.
    Grüsse Frank

    SvaraRadera
  20. You live in a beautiful area, Majsan. Fantastic to see the swan and the deer. Wonderful series. Have a great weekend. Greetings from the Netherlands, Joke

    SvaraRadera
  21. Svanarna är verkligen fina fåglar, men soluppgången var en riktig fem-etta!

    SvaraRadera
  22. Svanar är fina fåglar! Jag vet inte om jag tagit några bilder på svanar sedan jag var vid Hornborgarsjön för snart 8 år sedan. Tycker att du fångat dem fint på bild.

    Ha en bra vecka,
    Erik

    SvaraRadera
  23. Både knölsvan och sångsvan, kul! å fina bilder!

    SvaraRadera