tisdag 25 februari 2014

Kommer våren nu?

Är våren här nu?? Det kan man undra. Vi hade +10 C häromdagen. Äntligen har vi fått lite sol. Inte konstigt att man trött när den varit borta så länge.

Nu är det ju lite ljusare på kvällarna och jag börjar åka mina kvällsturer för att se om vilt är ute. Älg var ju länge sedan jag såg här hemma. Lite rådjur såg jag men det var ganska långt avstånd till dem.
Det var lite sol kvar när jag åkte iväg som gav lite härliga kvällsbilder.

                                                          Inte lätt att se rådjuren

Jag har sett några större fåglar på ett fält när jag åkt till och från mitt arbete. De har varit på samma plats. När jag nu skulle fotografera (70-200 mm) såg jag att det var ormvråkar.





Detta var väldigt långt avstånd till rådjuren. Här får teleobjektivet arbeta. Jag har alltid tur att se dem.




Jag åkte ner till sjön. Det var lite is kvar och solen speglade sig i den. Det blev vackra färger.










När jag åkte hemåt så tänkte jag......ingen älg ikväll heller........men plötsligt såg jag en älg. Den hade sprungit över vägen när jag kom..... Det var en vuxen såg jag. Kul även om jag inte hade en chans att fotografera. Bättre tur nästa gång!!



 

 
 

15 kommentarer:

  1. Hej Majsan! Ja det är helt säkert våren som är på G nu får vi hoppas. Här närmare kusten så blommar snödropparna för fullt och vårfåglarna börjar att höras. Även trädgårdsfåglarna sjunger för fullt. // Urban

    SvaraRadera
  2. Det ar alltid roligt nar det kommer en kommentar fran dig. Bilderna av sjon och tallarna mot den fina himmelen ar just helt underbara. Ha det sa bra.

    SvaraRadera
  3. Lovely photo of water with the sun shining. So glad you have more daylight, our sun is rising later, and mornings a little cooler, 5C one day recently. Cheers, Jean.

    SvaraRadera
  4. the light through the trees is beautiful! we had a bit of spring, then freezing again this week, but not bad. :)

    SvaraRadera
  5. Beautiful pictures Masjan.
    My favorite photos of the sunset.
    What a beautiful color.
    Greetings Irma

    SvaraRadera
  6. Elche laufen über die Strasse.. das muss ich mir unbedingt mal angucken;-)))
    Grüsse Frank

    SvaraRadera
  7. Vårlig hos dere. Venter på våren, liker ikke mye snø.
    Fin serie.
    Her er ingen forandring. Håper på en høst til med Casper. Det er jo snart bare 6 mnd. til vi kan slippe igjen! :)

    SvaraRadera
  8. Ja det verkar som om våren är på G på många platser nu....efter en mycket märklig vinter...
    Kul att du fick se ormvråkarna och så fint vid sjön!

    SvaraRadera
  9. - Halloj på Höglandet.
    - Du vet var du ska leta efter viltet. Det är
    en stor fördel. Själv får jag nöja mej med
    fiskmåsar....
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  10. Du har ju redan fått bilder på älgar .så du behöver ju inte vara så ledsen för att du inte fick idag;)
    Jag har inte ens fått sett en älg än i år ..men hoppas på att snart få se dom jag med:)
    Det var jätte fina bilder du fick och det blev som du skrev underbara vackra färgar vid vattnet :)
    ha en fin dag
    kram :)

    SvaraRadera
  11. Min kommentar försvann tror jag .det kom fram att ett fel hade uppstått .
    Hur som helst så var det verkligen vackra bilder:)
    ha en fin kväll
    kram :)

    SvaraRadera
  12. härligt att våren är på G men det kändes lite hopplöst imorse då det åter snöade då jag tittade ut men det var kortvarigt innan regnet avlöste , tar ju på den lilla snö vi har kvar . Ha det bra och du har då tur att få se vilt ofta :) // Anita

    SvaraRadera
  13. Åh, ljuvligt vackra färger i dessa fina bilder från sjön.
    M

    SvaraRadera