söndag 2 februari 2014

Äntligen ut i skogen - rävjakt

Det har bara varit gråväder hos oss länge nu. Igår var det vackert frostigt ute men väldigt mörkt.
Inte fick jag fina bilder i gråvädret  tyvärr. Jag åkte en liten runda här hemmavid för att se vilt men fick återvända hemåt utan viltbilder.

Idag var vi på rävjakt på den större marken. Vi hade bjudit in en tjej som hade två smålandsstövare  som jagar räv. Det är svårt att få tag i rävhundar då de oftast bokas långt innan jaktsäsongen.
Smålandsstövare är faktiskt en svensk hundras. Småland heter ju även det landskap jag bor i. Här kan ni läsa lite mer om denna ras.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5landsst%C3%B6vare

Vi var 9 personer totalt med hundföraren. En jaktkamrat gick med den ena hunden och vi kunde ställa ut för båda hundarna. Foxy och Axa, mor och dotter skulle se om vi hade rävar på vår mark. Foxy fick upp räv ganska snart men den tog vägen över isen till andra sidan sjön där den troligtvis gick i gryt. Axa jobbade på men kunde inte hitta någon räv.

Efter sedvanliga korvgrillningen försökte vi igen men tyvärr hittade vi ingen mer räv denna dag.
Det var en trevlig dag i skogen med +3C vilket man inte är van vid i februari.

Lite bilder från vår dag.


                                                   Hundföraren med sina stövare



                                                              Foxy



                                                               Foxy



                                                   Grått, grått, grått



                                              Vi sätter ut saltstenar till djuren



                                         Mer dimma kom in på eftermiddagen



                                                         Foxy och Axa



När vi åkte hemåt såg vi dessa rådjur ligga på ett fält. Det var någon kilometer hemifrån.
De verkade inte rädda och jag fick en bild. Tyvärr hade jag bara mitt 28-135 objektiv med mig.





 



33 kommentarer:

  1. very pretty hunting dogs! glad you got a chance to get out.

    SvaraRadera
  2. Har jag talat om hur mycket jag tycker om ditt collage? Jattefint tycker jag. Inget Skype for mig just nu. Kanske senare, men jag blev glad att du ville prata med mig. Kram fran USA

    SvaraRadera
  3. Lika grått och disigt som här. Vet du jag har aldrig jagat räv, bara vaktat vid åtel. Tror inte räv jagas som det du beskriver i norr. Ha det gott. Bättre jakttur nästa gång, men om jag känner dig rätt är inte räven det viktigaste/brita

    SvaraRadera
  4. Those are some cute dogs! I like those photos of the deer!

    SvaraRadera
  5. Fina hundar! och så kul med rävjakt , även om ni inte fick nån den här gången.
    Här är det också grått och varmt...ingen vidare vinter i år...Ha det! :))

    SvaraRadera
  6. Jag är glad att rävar klarade sig ;) hahaha... Gillar rävar jättemycket!
    Fina stämningsfulla bilder och intressant läsning.
    Hälsningar

    SvaraRadera
  7. Bra att ni gjorde ett försök i alla fall! Inga terriers som back upp ifall mickel skulle gått i gryt? Men det är klart, smålandsstövaren kanske är långsam nog att Mickel inte flyr ner i gryt som han gör för snabbsprungna hundar.

    För övrigt kan storväxta tyskterrirhanar vara förvillande lika små smålandsstövare...

    SvaraRadera
  8. Kul med rävjakt. Vi jagade med smålandsstövare för några år sedan men de var experter på hare.

    SvaraRadera
  9. Jättefina hundar och bilder. Gillar särskilt bilderna med den täta dimma, stämningsfullt. Inte konstigt att du inte kan ha med hur många objektiv som helst. Antar att det är en hel del annat att släpa på vid dessa tillfällen. Hur man än gör så saknar man alltid något objektiv som ligger hemma.
    Fin dag ni verka ha haft.
    M

    SvaraRadera
  10. Beautiful photos of the dogs in the woods.
    Winter has not come here.
    In your country there is snow.
    Here is no snow, today it seemed spring.

    SvaraRadera
  11. The pups are beautiful. Yikes it looks freezing
    Lily

    SvaraRadera
  12. Har en kompis som föder upp hamiltonstövare och missminner jag mej inte alldeles så vann en av hans hundar räv-SM för ett eller två år sen. Svärfar jagar en del ihop med honom och i förra veckan blev det lite (eller mycket!) extra arbete för dem i samband med just en rävjakt. En inlånad tysk jaktterrier gick in i ett rävgryt och kom sedan inte ut igen - det slutade med att de fick ta till svärfars minigrävare och gräva sej in i grytet där de långt om länge hittade både räven (som stack till skogs) och hunden som var helt utmattad och vare sej kunde gå eller ens stå själv... 8-X Men efter några timmars vila och mat/dricka så piggade hon som väl var på sej igen.

    SvaraRadera
  13. Jag är glad för rävarna ... ;-). Annars vill jag varit där. Nästan ser ut i skogen här hos oss. Bara att vi har knappt snö. Hundarna är mycket vacker.

    Grüße von Waldameise

    SvaraRadera
  14. Mooie winter foto's vooral die reeën.
    groetjes Herman.

    SvaraRadera
  15. Men du har ju vackra bilder på dimman och jag gillar även den översta med tjejen och stövarna som vill åt olika håll :) Synd att ni inte fick någon räv denna gång . Ha en fin vecka // Anita :)

    SvaraRadera
  16. I hope that you see some sunshine soon!

    SvaraRadera
  17. Grå och disigt här också! Fina bilder.

    SvaraRadera
  18. Winter is behaving strange this year.With us there are no signs that the weather will change soon,
    Fox hunting: surprising! With us january is the mating period and as far as I know no period for hunting them.
    Dull and grey weather is not very inspiring.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  19. I always enjoy hunting in the fog. Like the first picture of the dogs and handler.

    SvaraRadera
  20. Nebel haben wir hier auch und kalt dazu.. diese Woche kommt der Frühling bis zu 15 ° plus...
    Dann kommen wieder mehr Tiere vor die Kamera...
    Urlaubsplanung läuft..;-))
    många hälsningar
    Frank

    SvaraRadera
  21. Ni fick en fin tur i skogen i alla fall "men gladast är nog räven"
    Med vänlig hälsning / Kenny

    SvaraRadera
  22. Gråväder kan ju vara riktigt vackert, oxå. Jag gillar kombon snö och dimma/dis som i sexan. helst vill man ju kanske ha frambrytande solljus därtill. Men allt kan ju inte ske en och samma dag.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  23. Hej och tack för din kommentar igår!
    Ja, så grått och trist vädret har varit jättelänge. Har sett likadant ut hos oss, som på dina bilder. Men jag blev helt förvånad för i morse lyste det ett brandgult klot på himlen! Som man saknat solen!
    Förra veckan fick vi massor av snö, tror det vräkte ner minst en halvmeter, om ens det räckte? Skottade varje dag från onsdag o framåt, men idag försvann en hel del snö med hjälp av solen.

    SvaraRadera
  24. Såg ut att vara riktigt trevliga hundar de där. Denna gången hade räven tur nästa gång är det kanske ni :0)

    Ha det gott,

    /Erik

    SvaraRadera
  25. Kul med rävjakt! Det skulle jag vilja prova på mer, både med drivande hundar och med grythundar! :-) Jätteroligt med valpar och absolut roligast att du siktar på att komma på "Wild Women Weekend"! :-D

    SvaraRadera
  26. - Halloj på Höglandet.
    Jag känner igen det där vädret. Idag ser man knappast
    handen framför sig....
    - Gillar bilden på hundföraren. På jaktbilder passar det
    bra med dimma tycker jag !
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  27. Het is heerlijk om steeds jou omgeving te kunnen bekijken en ik zou er zo naar toe willen gaan met de lieve honden er bij TOPPPP ,
    gr,
    Annie

    SvaraRadera
  28. Hur underbart att snö, har vi inget ;-( (i år
    Splendour bilder som du gjort, även rådjur i snön.


    Groetjes Tinie

    SvaraRadera
  29. Hello Majsan,

    beautiful hunting dogs have this, so you went on fox hunting. A little graying but still a nice day. Beautiful pictures and I'm a little jealous of the snow with you. Here in the Netherlands can still be seen. No snow

    Thanks again for your link to a translator. Am I right, put on my blog and works perfectly! Thnx.

    SvaraRadera
  30. Flotte hunder og bilder fra skogen.
    Ønsker deg en trivelig helg.
    Fra Hilda

    SvaraRadera
  31. Gråväder kan vara riktigt vackert. Fina bilder och stämningar du visar. Räven hade tur "raskade över isen" denna gången :-)

    SvaraRadera
  32. Svar: Jag köpte en paprika-planta en vår, och lyckades hålla liv i den hela sommaren och så där. Men det var rätt otacksamt, för det blev bara ett par stycken frukter på den och ingen av dem blev riktigt mogen. Så jag har väl inte så jättehöga förväntningar på mina chiliplantor nu, men går det så går det - och om det blir en mogen frukt på var och en av de drygt 80 plantorna (förutsatt att jag lyckas hålla liv i samtliga) så lär det nog räcka för resten av mitt liv! ;-) Använder nämligen inte chili så jätteofta i maten... Fast just nu är förstås ambitionen att ändra på den saken! :-D

    Trevlig helg!!! :-)

    SvaraRadera
  33. Great pictures again. You have snow there. I am a bit jealous. We only have rain and storm here and it is also grey. Have a nice weekend. Greetings from the Netherlands, Joke

    SvaraRadera