onsdag 20 juli 2011

Chilli har trimmats idag igen

Jag har trimmat Chilli i 2 dagar  nu. Det är inte sådär jättemoget så det sitter delvis lite hårt. För att göra det så bra för henne delar jag upp trimmningen på flera dagar. I måndags tog jag huvud, öron, hals och lite på ryggen och idag resten av ryggen samt en bit  ner på benen. Tänkte låta henne vila till måndag och göra henne klar. Men det är så man ska göra vid strävhårshundar. Man rycker dem för hand. Vissa bara tar en maskin och skalar av dem men då förstör man pälsen.
Soya ser trimfärdig ut eller hur?

Svårt att få Chilli på bild efter att jag ryckt henne idag

Fick ett samtal av en kompis som ville att jag skulle komma förbi och kolla varför deras ena hund haltade. (Se tidigare blogg där de finns med från hundträningen). Jag for dit efter trimmnngen men kunde att känt efter i tass, klämt runt klorna, kollat lederna att det inte verkade något fel. Han promenerar helt ok och kan busa utan att han haltar men sedan plötsligt gör han det. Undrar om det inte är lite att få mer uppmärksamhet. Hans husse och han är ju ett,  men han kanske vill ha mer. Syrran Fiffi är lite mer självständig. Sigge är nog lite smart tror jag. Nåja, det är bara att låtsas som det regnar. Kan han springa och busa och inte haltar då så är det nog ingen fara.

Fiffi och Sigge

Trym verkar ha väldig ångest när man lämnar honom. Går jag utanför trädgården så ylar han som bara den. Det måste man ju få bort. Så kan han ju inte hålla på. Vilja har inga problem med det.

Nu ser man lite rådjur på fälten faktiskt. Bockarna börjar väl röra på sig. Jag själv jagar inte bock i augusti. Jag har jaktkamrater som jagar och de får ringa om de skjuter något så kommer jag med de små så de får spåra och nosa på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar