söndag 3 juli 2011

Spårträning idag för Ayla och de små

Idag har det varit kvavt ute igen och 21 grader. Dessutom hur fuktigt som helst. Vi hade invaderats av flugor i trädgården. De satt på alla lindblommor och sög i sig nektar. Hade för mig att bin gjorde det. Hela lindträdet var fullt av dem.
Såg en liten svalfamilj på verandataket. Ungarna satt där och ville ha mat. Mamma Svala kom med det. Jag gick undan en kort stund och vips var de borta. Undrar om boet är där under taket.

Var och skulle hämta lite sten från ett ställe till en rabatt. Såg en ungräv på fältet och på tillbakavägen ett rådjur. Ett get eller smaldjur var det. Lite kul att se lite djur. Det var länge sedan man såg rådjur här. Vi har ju haft så mycket förr om åren och man såg alltid något när man kom körandes på vägen.
Jag lade spår vid lunchtiden. Jag lade ganska kort till valparna. Till Ayla blev det inte så långt heller. Fastnade bland massa vatten och blötmossa. Hade naturligtvis inga stövlar på mig. Gick en omväg tillbaka genom ett gammalt hygge som nu bara bestod av ungbjörkar.  Naturligtvis var det blött mitt i där med. Det var bara att traska på och bli blöt då.

Under sena eftermiddagen var det dags. Först ut var Vilja. Hon är lite försiktig ännu och jag fick hjälpa henne lite. Annars gick det rätt ok. Hon är dock inte intresserad av klöven.
Vilja nosar runt
Hon kommer till spårslut i alla fall

Trym funkar det bättre för. Han tar sig an spåret lugnt och fint. Nosar sig fram och klarade vinkeln galant. Han är däremot intresserad av klöven.
Trym hugger i
Ayla var duktig idag även om spåret blev lite kort. Hon kanske är lite snabb men det kan vi träna på.
Grisarnas framfart. För 2 år sedan var det så fint. Nu är hela grannens mark så här.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar