tisdag 12 juli 2011

Tyr har trimmats idag

 cvfde  bra början. Det var faktiskt Trym som gick över tangentbordet. Idag har Tyr fått sin första trimning.
Passade på att lägga ett spår åt honom. Nu lade jag lite längre kanske 50 m med en vinkel. Sedan var det dags att börja trimma. Matte Carina hade tagit ryggen redan så det var bara det lite svårare kvar. Han var jättesnäll och krånglade inte mycket. Man får vara försiktig vid första trimmet då de skall få en så bra upplevelse av det. Blir det bara obehag så blir det svår i framtiden att trimma honom. Han var lätt att avleda med godis. Dock så bet han rejält i matte och sedan i husse. Blodet forsade från tummen på husse! Så han har vassa tänder. Han har redan tappat två framtänder.
Han blev jättesnygg. Han är lika fin som Trym och Vilja.
Sedan gick vi spåret. Tyr tog an spåret fint, följde bra, Vid den enda vinkeln gick han rakt fram men kom på snart att han var fel. Gjorde en ringning och hittade spåret. Han kom fram till klöven. Sedan gjorde han som innan. Tog klöven och sprang tillbaka i spåret med glad svans och väldigt stolt.
Nu har jag ju inte fått min kamera idag heller. Jag tog bilder men har ju inte kabeln till hands så bilder kommer senare från Tyr.
Tyr har alla förutsättningar att bli en bra jakthund med en husse som jagar och har mark. Det kommer att bli spår och säkert någon utställning. Tyra och Ludde har fixat tre fina valpar med kanonförutsättningar faktiskt. Det skall bli otroligt spännande och följa dem.

Nu skall jag börja med Trym och Vilja men har en känsla av att de kommer bråka mer med mig vid trimningen.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar