måndag 18 april 2011

Dags att skriva lite

Uhh nu har det gått några dagar och jag har inte haft möjlighet att uppdatera allt som händer med vovvarna. Har man besök är det ju inte så kul att sitta vid datorn alltid.

Valparna mår bra. Det är ju nu härliga dagar och det är skönt för dem att vara ute.
Jag har nu gett dem valpgröt i en vecka. Trym och Vilja äter som bara den.De båda är jätteduktiga att komma när jag visslar. Inkallningsträningen går bra. Tyr är knölig med maten. Han lapar lite och sedan vill han inte ha. Toppade lite med älgfärs men det var ju ingen större hit det heller. Går himla trögt. Han måste ju börja äta ordentligt. Han är nu mindre än Vilja men absolut inte mager. Han tjuvar ju mjölk ännu av Tyra. Hon ger dem ännu men det lär snart vara slut med det.

Tyr gillar visst tofflor.

Vilja håller sig till leksakerna än så länge.....

Idag var jag med Tyra och Ayla till vetrinären och skulle fylla på rabiesvaccinationerna. Vi kom ju inte till Åland i höstas på jaktprov pga all snö ocfh kyla. Men vi skall ju dit i höst hoppas jag. Då fick jag med mig puppyfoder på burk av märket Sience. Det åt Tyr faktiskt ok. Man får jobba med honom att äta. Tror nog han är lite bekväm. Han låg till slut i korgen och åt. Hur kan man ligga och äta?? Verkar vara divafasoner kanske?? Nåja skönt att han åt upp nästan allt på kaffefatet.
                                                      Hela taxgänget
                                                              Tyr

Vilja

Vilja och Trym sover gott
Mjölkbaren är öppen då och då

Jag är ju hemma i veckan och kan nu träna dem att gå ut och göra ifrån sig. Så fort de vaknar eller ätit bär jag ut dem på gräsmattan. Det funkar jättebra. De strosar runt i och upptäckar massa kul. Sedan är de snabbt trötta och sover. Nja inte alltid....de senaste två nätterna har de hållt låda i valphagen. Tyra springer dit så fort de piper och lugnar dem. Jag ger dem sista målet lite senare så de sover på det. Kanske var de lite hungriga.


Skall ha kontakt med vetrinären imorgon som kollade på Tryms bula. Den känns som den blivit större och jag tror inte det går att vänta tills han är 12 veckor. Det är ju himla jobbigt då det är väldiga risker att söva en sådan liten valp. Han är ju bar fem veckor ännu.
Ayla har börjat löpa. Hon svansar för Konjak hela tiden. Han är kastrerad men ändå.
Häromdagen var jag ute och gick på skogsbilvägen. Konjak går lös, han är väldigt lydig och går ingenstans. Jag såg honom stanna framför mig och bara stirrade helt stilla i diket. Han hoppade snabbt ner och fångade en mus som satt där. Klart att det är Jack Russel i honom. Han såg så förlägen ut. Jag var mest rädd att det kunde varit en orm.


                                                       Konjak med sin mus

                         Bild från promenaden. En göl där båten ännu är på land.

Ett stort gammalt körsbärsträd ville inte vara med mer. Det blåste ju rätt bra för ett tag sedan. Det är jättegoda körsbär.

                                     Härliga vårblommor får avsluta dagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar