fredag 4 november 2011

Jaktträning med Ayla

Imorse kändes det inte alls ok med förskylningen. Men innan lunch så var det bättre och vi åkte ut till jaktmarken för att släppa Ayla som behöver tid i skogen. Nu var ju målet att få henne att driva rådjur och inte älg som sist. Men hur skulle det gå till?? Det bästa vore ju om vi såg rådjuren och kunde släppa henne direkt på dem.



Hon var som vanligt trång i söket. Rörde sig bara inom 50-100 m från mig. Helt plötsligt drog hon iväg lite längre och plötsligt var det upptag direkt. Jag såg inget spår på GPS:n  alls. Något fel hade uppstått. Sambon hade spår och nu var det viktigt att få reda på vad hon drev. Jag bytte GPS och försökte spåra av. Såg färsk spillning av rådjur......men....spåret visade inte direkt rådjur med tanke på hur sträckningen såg ut. Det gick fort dessutom. En bock kan ju springa så.




 
 Drevet gick norrut och riktning ut ur marken. Vi skulle genskjuta henne vid gränsen tänkte vi. Jag gick upp på ett hygge och försökte spåra i all den jord som var plöjd inför plantering. Det var rätt svårt. Sambon hade fått fatt i henne och skulle åka och spåra av vägen där drevet gått över.
Jag hittade inga älgspår i alla fall. Hittade detta avtryck dock. Rådjur och ett avtryck där man såg klor....Aylas??? Detta var det enda jag hittade faktiskt. Vid detta avtryck skallade hon inte mer.



När jag anslöt övergången vid vägen visade våra GPS olika var övergången var. En skillnad på ca 40 m!! Vi såg ingenting speciellt. Inget på vägen eller i spåret före och efter vägen. Märkligt. Stämde min GPS? Ja i så fall var det rådjur hon drev....men....samma stråk har älgarna tagit under älgjakten...Tittar jag på spåret säger jag älg...tittar jag på bilden säger jag rådjur.
Det blir bara ut igen med henne så fort vi kan.

Här är spåret, det tog ca 40 min för henne


Vi tog en hundpromenad på sena eftermiddagen vilket var skönt då man inte kunnat gå ut på hela veckan. Men det är rätt jobbigt då man är helt orkeslös.








2 kommentarer:

  1. Det är ju bara att hoppas att det var rådjur hon fick upp, det verkar ju så :) Jobbigt med förkylningen...krya på dej! Fina bilder!

    SvaraRadera
  2. Kul att följa din blog och dina hundar. Din text är bra och fängslande bifogat med fint tagna bilder.
    Krya på dig!

    Leif
    Taxvän

    SvaraRadera