fredag 14 oktober 2011

Älgjakten - femte dagen

Idag var det lilla jaktmarken. Vi fick hjälp av våra andra jaktkamrater som har hund då tyvärr King förolyckats och skulle egentligen hjälpt oss idag.
Det var en kylig morgon och frosten låg tjock överallt. Solen gick upp på en klarblå himmel. Bästa förutsättningarna alltså.
Vi skulle gå igenom samma område som igår då vi sköt tjuren. Cindy som är mer gris än älghund skulle gå och Silver som gillar mer älg. I gränsen hade vi Lolly som gillar älg och gris.
Jag fick lottat samma pass som igår när tjuren kom förbi mig. Såt 1 genomsöktes och jag hörde knäckande och såg hunden men ingen älg. Vi kunde senare konstatera att en stor gått mellan mig och nästa pass. Som passgrannen sade något stort och tungt hördes trava förbi.

Nu har jag haft älg två dagar i rad vid detta pass. Vi har flyttat detta torn, bra gjort!


Dags för fika och korvgrillning.

Det är visst så på många lag eller hur?

Sedan skulle vi gå i en såt där vi vet att det finns gris. Det var första gången vi jagade gris med hund. Cindy är en erfaren karelare med sina 7 år och över 100 grisar skjutna för henne.
Det skulle bli spännande. Jag hade henne på Garmin och när hon rev igång visste vi att det var gris. Hon for runt dem och sedan gick de loss mot mig!!!! Oj vad puls det var! Jag gjorde mig klar och osäkrade MEN de gick över vägen lite för långt bort utom synhåll. Det var spännande, jag skulle fått se gris! Vilket jag bara sett en gång på nära håll. Cindy drev dem en bra bit men till slut var hon nog trött och gick tillbaka. Hon tog vägen och mötte mig där jag kopplade henne och vi gick till kojan.


Här en del av hennes jobb när hon snodde runt grisarna som var två stora

Hon var rejält trött och var glad att hon fick både macka och korv av oss.


Trött Cindy

Vilken vacker och duktig tjej


Husse jag är hungring nu!

Det har varit en totalhärlig jaktdag även att vi inte sköt något. Djur i varje såt, duktiga hundar och ett kanonväder. Tokspännande med grisjakt med hund. Cindy, dig vill vi ha mer av!!

Vi kom hem sent från jaktmarken men begav oss ut med alla hundarna på skogspromenad. Uj vad fort det blir mörkt då.



Härlig sol i början av promenaden

Nästan hemma





När vi var hemma och det inte var helt mörkt började hundarna skälla som vansinne vilket de alltid gör på kvällarna ute i mörkret. Jag gick och kollade. Där stod ju en älg borta på ängen och jag såg även en kalv springa där. Vovvarna larmar när det är vilt runt om tror jag. Vi har ju räv och gris som går här runt tomten.....
Ny jaktdag imorgon......










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar