fredag 28 oktober 2011

Lågbent älghund

Idag var det träning/jakt med Ayla och Tyra. Ayla behöver tid i skogen då hon inte har jagats in klart förra året pga snö och kyla som kom tidigt som alla vet.
Jag gick in i ett område där vi sett rådjur och hoppades på det bästa. Ayla är trång i söket och vill inte söka ut ordentligt. Det kommer väl hoppas jag. Hon behöver mer tid i skogen att bli säker och att vi finns där.



Man kanske kan spana härifrån?

 
Plötsligt började Ayla väcka och det blev upptag. Oj vad glad jag blev. Men vad var det? Gick på färskt grisskit och hoppades att det inte var det hon fått tag i. En orutinerad hund kan driva vad som helst. Drevet for iväg och jag begav mig att spåra av. Sökte upp ett dike där jag kunde ta spåret via gps och söka av. Såg inget i början men gick i spåret ....vad ser jag färsk hög av älgskit....Hon driver älg!!! Hade ju sett färska slag i området.

Meddelade sambon på radion att nu var vi tvungna att köra efter henne snabbt. Hon drev väldigt fort och ut ur marken. Hon hade bra tryck i skallet och det lätt jättebra men det var ju fel djur. Man såg på GPS:n att detta var INTE rådjur.

Vi körde en bra bit innan vi kom nära på några 100 m. Sambon försökte springa ikapp men hon ville inte komma. Efter att ha försökt att köra och genskjuta henne lyckades vi få in henne. Hon var trött och hade kommit efter. Nästan 1 tim och 1 mil hade gått.

Vi släppte Tyra och hon for iväg och förmodligen fick tag i ett lite gammalt spår. Hon höll på med det i 45 min men sedan gav hon upp. Hon var ute i sankmark och det var nog lite jobbigt. Hon sökte upp oss och vi beslutade oss för att ge oss för dagen.

Det var ju lite stressigt att veta att Ayla var iväg efter älgar. Det finns taxar som blivit ihjälsparkade av älg bl a Tyras halvsyster som var en duktig jaktchampion. Hade lite videosnuttar men det blir alltid fel på överföringen tyvärr.


Aylas spår



En liten tjärn där viltet kan dricka vatten




4 kommentarer:

  1. It is so interesting to read how differently you hunt with dogs in Sweden. We are not able to use hunting dogs to run deer, very few states allow it. In the New York State we are allowed to use dogs for tracking wounded deer but not for following healthy big game such as deer.

    SvaraRadera
  2. Fine hunder du har, bra bild på Ayla. Elg er lett å finne og drive på for hunden, tror de fleste starter med det:) Godt dere fikk tak i henne.

    SvaraRadera
  3. Jättefin bild på Ayla! Otroligt att de som är så små kan springa så långt, kul att hon drev, synd bara att det var fel vilt...:)

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar bild på vovven! Västen ser så stor ut jämförd med hunden (= Har lagt till din sida på min. Ser att min på din inte fungerar )= Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera