söndag 28 oktober 2012

Älgarna på älgfältet


Idag var det en frostig morgon och det var vitt och fruset ute. Vi skulle ut med Vilja och Tyra till den större jaktmarken. Det får jag skriva om imorgon.

Men här är bilderna från igår med älgarna på älgfältet. Det är så kul att se dem och de verkar inte rädda alls. Jag fick höra för första gången hur en älg råmar....kallas det så? Lockropet har man ju hört men inte detta. Det påminner om rådjurets skällande fast mycket grövre.
Det var den gamla kon, kon med kalven och en tjur. Dessa har jag sett innan och nu känner man igen dem väl.






















Klockan var 1745 (5.45 PM) och ljuset var ju inte det bästa som vanligt. Högt ISO. Jag skall försöka testa med att använda exponeringen.  Men man är lite feg när man har detta motiv. Drömmen är att ha ett objektiv som klarar skymning.

Idag har jag sett älgar när vi åkte ut imorse och även ikväll. Men det kommer imorgon om ni orkar.




 

22 kommentarer:

  1. they're so beautiful. i like the shot showing the trees in the background, too.

    SvaraRadera
  2. Fina bilder på dina älgar!
    Jag kan inte se någon större skillnad på dem, tycker alla ser likadana ut! *hi hi*
    Oj, vad löven hade rasat här hos oss bara sedan igår, nu blir det tomt och trist i månader.
    Ha en fin vecka! /Pia

    SvaraRadera
  3. Tänk så mycket älgar ni har ,här ser man aldrig en älg .Soligt och vackert har det varit idag ,kram nette

    SvaraRadera
  4. Det känns som om de även känner igen Dig. Hur långt ifrån dem är du?
    Bosse, min man jobbar natt den här veckan. Håller på och redigerar filmen. han har ingen större lust att jag lägger ut den, men jag mailar dig en snutt,den då den är klar/Brita

    SvaraRadera
  5. Lopen die allemaal in je achtertuin.
    erg mooie foto's.
    groetjes Herman,

    SvaraRadera
  6. Visst är det ett läte som man inte tror kommer från en älgko, så grovt som det är. När jag har hört det tyckte jag det påminde om ett skall från en större hund. Börja exprimentera lite du, jag har inte velat förspilla djurbilder medvetet förut men det ä faktiskt kul

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Vilken fin Älgfamilj :)
    Hmm.. förstår inte hur man skall bete sig för att få så många fina älgbilder och för det andra, få syn på en älg!?
    Ha en fin vecka!/bea

    SvaraRadera
  8. Så kul att se flera stycken samlade så här :) Fina bilder trots dåligt ljus.

    SvaraRadera
  9. wow! tenk å få elgen så nært! Fått noen flotte bilder her:))

    Fin uke til deg:)

    SvaraRadera
  10. I so enjoy your pictures of the moose!

    SvaraRadera
  11. The moose are so gorgeous. They seem very abundant near you.

    Have you thought about using a tripod and a long shutter time if the moose are standing still? I love your photos... but it is always fun to experiment (at least I think so!).

    SvaraRadera
  12. It must be great to see the elks. I can't imagine that they start boring you. And how nice to see a few of them at the same time.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  13. Härliga djur och bilder :)
    Hälsningar Halina

    SvaraRadera
  14. Så fina de är! :-) Och roligt att de är så pass stationära att du kan hälsa på dem lite allt som oftast.

    Det hjälper inte att ha ett ljuskänsligt objektiv - det kommer ändå att kännas för skumt emellanåt! :-) Så högt ISO och exponeringskompensation åt minushållet får du räkna med iallafall. Och du behöver absolut inte vara rädd för att testa att exponeringskompensera. Du ser ju på skärmen hur fotona blir, så skulle de bli helt kolsvarta så är det ju bara till att vrida tillbaka igen. Men "lagom" mörka foton fixar man enkelt i bildbehandlingsprogrammet sen - om det ens behövs! :-)

    SvaraRadera
  15. Jag tycker det är otroliga bra bilder du får på älgarna :-)
    Att ställa in Slutstriden är inte svårt, det är bara att vrida åt det ena eller det andra hållet, på min Canon heter det inte S utan TV
    kram :-)

    SvaraRadera
  16. Jag igen, glömde fråga om vilken kamera du har, jag har ju ett objektiv på 55/250 och det räcker bra och billigt var det också, kostade 1900kr, och ja det är bilddtabilator på det, men det var till en Canon
    kram


    SvaraRadera
  17. Din lyckost som får chansen att fota älg stup i kvarten.
    Underbara bilder. Vad gör det om det är lite brus.
    Det blir alltid så när det är skymning.
    Ha det toppen. Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  18. Underbara bilder - härliga djur!

    SvaraRadera

  19. Hello Majsan,

    Also we had even a frosty night and I even had the windows of my car windows all crabs! Very early for us in hot years.
    Beautiful pictures of elk and especially the first picture is very cool with that lying moose.




    SvaraRadera
  20. What a gathering of Moose, it is no wonder that they are a beautiful, I love them.

    SvaraRadera
  21. Synes jeg har fått være med på jakten i år gjennom bildene dine.
    Tusen takk for de fine bildene.
    Hilda

    SvaraRadera
  22. Nice to see this bull and calf and old cow. Your second picture I find very beautiful, because the colors of the trees are really beautifully.

    SvaraRadera