fredag 19 oktober 2012

Jaktträning med taxar och möte med älgar

Idag var det ovanligt varmt och det var en vacker soluppgång vilket jag inte hann med att dokumentera.
Vi skulle ta en sväng ut på jaktmarken för att släppa Tyra och Vilja. Men innan vi for ut ville jag titta om älgarna var på älgfältet. Igår kväll såg vi dem i mörkret liggandes till ro på fältet.
Jo då de var där. Ko med kalv och kviga. Det blev en del bilder men många blev suddiga tyvärr vilket jag inte begriper igen.....detta har ju hänt innan. Hade 3200 ISO då det var inte så ljust ute ännu.




 
 
Vi släppte Vilja först vid vår koja och hon sökte ut direkt. Det kom några skall men det verkade inte färskt. Sedan sprang hon längs med vägen och en vandringsled.....det gick fort minsann. Lite unghundsfasoner när man inte hittar vilt. Hon förflyttade sig snabbt i skogen. Vi beslöt att åka och ta henne. Jag kunde kalla in henne idag när hon såg mig.
 
                                                                             Vilja
 
 
                         En stor tjädertupp var på vägen. Tog bilden genom framrutan.
 
 
Sedan släppte vi Tyra. Hon är ju dubbel jaktchampion så det skulle väl bli drev nu. Hon var lite trånsökt i början och det var väl inga färska slag. Efter nästan en timme blev det upptag och hon drev genom ett stort område 1 timme. Jag gick genom marken och fick lite fina bilder.
 
                                                                   Tyra redo för släpp
 
 
                                            Husse rastar Vilja medans Tyra söker
 
 






                                           Tyra kommer till mig efter bra drev


Det var en härlig förmiddag och nu skulle det bli lite arbete vid datorn. SKönt att man kan jobba hemifrån.
Sedan skulle vi in till staden och kvigan stod på älgfältet men ensam. Ko med kalv var inte med nu.





När vi kom från staden hade hon lagt sig på fältet men de bilderna blev suddiga. Hon låg där i lugn och ro och idisslade.

Jag kunde ju inte låta bli att åka en sväng till i skymningen och se till älgfältet. Jo hon var kvar. Men ko och kalven hade inte kommit för att äta kvällsmål.










Jag träffade markägaren till älgfältet som skulle ut på jakt i området imorgon. Han kände till den stora älgtjuren och den hade man siktat in sig på. Jag hoppas att han håller sig undan för det är en fin avelstjur som jag ser det.

När jag begav mig hemåt ser jag ytterligare en älg på ett annat fält. Det var den haltande 4 taggars tjuren. Nu var han ensam. Det var lite för mörkt att få en bild på honom.

Det var en del bilder men så har min dag varit. Härligt väder, arbete med hundarna och få se vilt.

 
 
 
 


 

12 kommentarer:

  1. i think your moose photos look great - especially since you are shooting near dark. the tree colors are wonderful, too!

    SvaraRadera
  2. vilka härliga bilder du visar här :-) Att vissa bilder blir suddiga beror på vart motivet står och hur långt bort, jag får också suddiga när jag fotar älgar på hål, det är för mycket runt dom :-)

    SvaraRadera
  3. Ärligt är jag enormt avunssjuk på dina älgbilder nu , jag har ju bara lyckats att fånga en enda på bild iår eller på sin höjd två , men inte flera SUCK men iallafall fina bilder du har och taxarna ser så mysiga ut :)

    SvaraRadera
  4. Those moose are indeed magnificent, and your dog so good at tracking, love the antenna aerials. Cheers from Jean,(p.s. did I say so many thanks for your comment, each one helps me every day)

    SvaraRadera
  5. En fullspäckad dag verkar det som, Det där älgfältet verkar vara en riktig träffpunkt för älgarna. Ska bli spännande och se resultatet från din viltkamera sen. Det var väl spenderade pengar när jag köpte min, även om den krånglar lite ibland. Man får en rätt bra uppfattning om vad det är för djur som rör sej i området. Ha en bra dag /Tobias

    SvaraRadera
  6. You've got some nice fall color! I like your shots of the moose! Tyra is a cute dog!

    SvaraRadera
  7. Hi,
    Taking pictures under poor light conditions is a hard job. I have had difficulties with this as well. I have had some advices that brought at least an improvement.
    For instance, make a choise between ISO 800 and 1600. Try to find out which light correctionfactor fits the best. With my camera it is -1. Under these conditions I choose a diafragm between 6,3 en 8,0. The resulting shutterspeed must be such that you are sure it is enough to get a sharp picture. It is a question of trial and error. I am also experimenting with the whitebalance. My friends told me that is in particular a question of getting to know your camera. Besides that, practising a lot makes clear how to handle under the different conditions.

    Good luck and a nice weekend, Kees

    SvaraRadera
  8. Beautiful pictures you have re-made, beautiful autumn colors, we now have to see.

    Groetjes Tinie

    SvaraRadera
  9. Wat een belevenissen maak jij mee het lijkt mij een geweldig leven en je hebt weer spannende dingen gedaan dank je wel lieve groetjes Danielle

    SvaraRadera
  10. Det verkar finnas älg i vart hörn där du bor. Bara väntar på att bli fotograferade gör de visst oxå. Faktiskt är det nog så att så mycket älg jag sett i din blogg saknar motstycke, i alla fall på de siter jag besöker! / Deerhunter

    SvaraRadera
  11. The Moose is delightful, nice photos.

    SvaraRadera
  12. Det later som en underbart harlig dag i naturen med era hundar.

    SvaraRadera