lördag 31 december 2011

Årets sista jaktdag

Vi vaknade till en liten kall morgon, -4 grader. Man är ju lite bortskämd med värmegrader så -4 kändes kallt. Det var frostigt ute när vi körde till jaktmarken med Ayla i hundburen. Hon skulle få träna lite idag. Det har ju nu varit 3 veckor sedan hon var ute pga löptid. Hon verkade pigg på att komma ut.
Vi var två gäng ute idag och vi tog södra delen med Ayla. Sambon skulle gå med henne då jag har väldigt svårt att gå. Det kommer att ta tid att läka. Efter 30 min fick Ayla upp djur. Jag såg på GPS att det tog sig riktning ut ur marken och försökte åka ner innan övergången till grannmarken. Men jag hann inte ner. Hon sprang ca 400 m in för att sedan släppa och vända.
Senare fick vi veta att det är mycket gris just där och då går Ayla inte vidare. Vi har märkt att hon är orolig när det luktar gris och vill inte gå vidare.

Solen på väg upp

Ayla på väg tillbaka

Det var fantastiskt ute. Solen sken från en klarblå himmel. Det gnistrade som diamanter och kristaller vart man än tittade. (Svårt att fånga på foto dock).

Vi gjorde ett släpp till. Sambon gick in med henne i såten och hon väckte ett par gånger. Jag stod på vägen i solskenet och njöt. Plötsligt hör jag något prassla bakom mig!!!

Tittade försiktigt.......På 10 m står det en gris och tittar på mig!!! Jag står helt stilla och den tittar en liten stund till för att sedan vända inåt skogen helt lugnt. Jag hör hur det prasslar av flera grisar.
Jag har sett en gris!!! Det var första gången så här nära. Vilken upplevelse det var. Tyvärr hade jag inte kameran på mig. Men grisen hade ju säkert sprungit snabbt in i skogen av mina rörelser.


Sambon lyssnar efter Ayla. Hon gick på något gammalt spår. Hon återvände fint i sina slag och jag kunde kalla in henne med hornet på 100 m. Hon vek av sitt spår och gick på signalen. Bra jobbat av henne. Hon var trött och efter fika och korvgrillning åkte vi hem

Det ser lite rolig ut nu när vi trimmat henne. Hon har nästan ingen päls på huvudet.

Det har lagt sig lite tunn is på gölen




Jag åkte in till staden för att handla lite till kvällen middag. Naturligtvis så var kameran med. Mina vilda fotomodeller var framme och jag fick lite bilder.

Det här är familjen med 2 rådjur

Den här bilden är jag speciellt nöjd med. Om man förstorar så ser ni att bocken blundar. Har jag fångat honom när han blinkade??

Familj nr 2. Bock, get och en stor kidde.


Vill önska alla mina bloggvänner och besökare GOTT NYTT ÅR!! Tack för alla trevliga kommentarer och heja rop!!




8 kommentarer:

  1. Härlig dag i skogen verkar ni haft, vacker så det förslår när man tittar på bilderna. Gott nytt!

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder =).
    Sett 1a grisen.......Nu är det nära.....känn hur det kommer......du kände pulsen.......snart är du fast.....=) erkänn. Gott Nytt igen :-)

    SvaraRadera
  3. Beautiful pictures! Sweden never felt closer to us.

    Have a wonderful 2012!

    SvaraRadera
  4. Ytterligare en härlig dag i skogen! Och vad fräckt med grisen, det är alltid kul att komma djuren nära.

    Gott nytt år! Och skitjakt på dej!

    SvaraRadera
  5. Godt nytt år! Artig med nye opplevelser i skogen :) Å fine bilder som alltid! :)

    SvaraRadera
  6. These pictures are wonderful,
    lovely landscape there.

    warm greetings, Joop

    SvaraRadera
  7. Schöne Fotos machst du mit deiner Kamera.

    SvaraRadera